Kommer 50 att träffa sitt mål?

250 hagelskott har jag köpt. Ska bli intressant att se hur många av dem som träffar ...

250 hagelskott har jag köpt. Ska bli intressant att se hur många av dem som träffar …

I morgon torsdag ska jag på min första skytteträning med mitt nya gäng. Det är en samling människor som tränar vorstrar och andra jakthundar, och som även förstår värdet av att skjutträna på lerduvor.

Jag är nervös. Skyttet känns inte riktigt som ”min förlängda arm” än om vi uttrycker det så. Jag och den halvautomatiska Classicen inte hunnit umgås så mycket än. Och jag har inte hunnit testa hur min kolvkamsförhöjning blev. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet.

Inser att det kommer att behövas en hel del skott innan jag behärskar det här, så jag rände iväg till Cykel och fiskecenter här i Skellefteå. Jag köpte 250 hagelskott. Men undrar – kommer ens 50 av dem att träffa sitt mål? =D

5 thoughts on “Kommer 50 att träffa sitt mål?

  1. Lycka till med skjutningen! Lerduveskytte är superkul 🙂 Men det gäller verkligen att bössan passar en för annars kan det gå hur dåligt som helst även om du egentligen är en bra skytt.
    När jag höll på med min jägarexamen och vi var och skulle skjuta lerduvor så träffade jag inte en enda… Sen när jag var med när Martin tog jägarexamen så tyckte hans lärare att jag skulle vara med och skjuta men jag var tveksam… provade dock och jag träffade jättemånga duvor då, den bössan jag fick skjuta med då passade mig som handen i handsken 🙂 Har skjutit en del med min pappas baikalbock också och den passar mig ganska bra den med.
    Hoppas det blivit bra med din kolvkamsförhöjning också.

    • Tack Ingela. Ja, hagelskytte är kul när det går hyfsat bra. Ibland har jag missat fler än jag träffat och då är det väl inte sådär superkul … Så jag håller tummarna att min kolvjustering blev bra. Om inte så har jag fått intrycket att det kan finnas en hel del hjälpsamma människor i gruppen =) Men jag återkommer med rapport =)

      • Ser fram emot rapport 🙂
        När jag var och sköt med Martins jägarexamensgäng fanns det några vita lerduvor med i lådan, gissar hur lätta de var att se? Och gissa vem som träffade en vit först? 😉

    • Ska strax författa ett inlägg om hur det gick. Om vi säger så här: jag får med mig sambon till skjutbanan i morgon för mer övning! Och jag åker snart till affären för nya skott …

Kommentera

