Herrejisses så usel jag är!

Så här såg det ut på övningen. En skötte kastaren och så en person på varje sida som sköt.

Så här såg det ut på övningen. En skötte kastaren och så en person på varje sida som sköt.

Jag har varit på en träff med min nya grupp, skyttegruppen. Och som jag sög!

Inte en endaste flygande lerduva träffade jag! Alltså, när jag tränade inför jägarexamen och strax därefter brukade jag åtminstone träffa hälften.

Nu testade jag att skjuta på 8-10 lerduvor och missade alla. Innan jag satte igång hade jag monterat upp några lerduvor i en sandhög, stillastående mål alltså, och dem träffade jag utan problem. Min uppbyggda kolv kändes finemang.

Efter en stund var ännu fler kastare och skyttar igång.

Efter en stund var ännu fler kastare och skyttar igång.

Men ändå var jag usel när duvorna flög från lerduvekastaren. Vill gärna tro att det berodde på att duvorna var från-duvor, att de flög liksom rakt fram från mig. Fast ändå inte helt rakt. Vilket skapade problem. Jag var lite efter hela tiden. Missade totalt det där som är elementärt för hagelskytte – att följa med duvan med bössan, gå lite förbi och sen skjuta med framförhållning.

– Tänk dig att duvan är en fjäril och bössan en håv. Då ska du liksom jaga ikapp fjärilen med håven. Nu står du mer beredd med håven och väntar på att fjärilen ska flyga in i den, förklarade Peter Nilsson, en i gruppen.

Jag visste mycket väl hur rätt han hade. Hela min hjärna VET det. Men ändå får jag inte kroppen och rörelserna att göra som jag vill och vet.

Och jag vet att enda sättet att bli bättre är att träna. För stackars Hagel annars. Tänk er när han gjort sitt jobb, sökt kanske i timmar, hittat pippi, ställt sig, jag ställt mig beredd bredvid med bössan, han jagar upp fågeln och jag … MISSAR! Så kan vi bara inte ha det!

Nä, ut och träna mera! Och tänka positivt. Jag menar – det kan bara bli bättre, botten är liksom redan nådd … =)

En del av resultatet efteråt. Hur sopsorterar man tomhylsor egentligen?

En del av resultatet efteråt. Hur sopsorterar man tomhylsor egentligen?

8 thoughts on “Herrejisses så usel jag är!

  1. Ingen panik Susanne! Det kommer! Du har ju dessutom en ny bössa! Det är bara att träna och när det väl sitter där så sitter det där 🙂 Ett tips är att be någon stå bakom för att se om du skjuter för högt eller för lågt. Min man är duktig på det där, han brukar kolla mig för i början på varje säsong har jag en benägenhet att skjuta alldeles för lågt…Kram å fortsatt trevlig helg!

  2. Ja det är bara att träna. Ha någon erfaren som verkligen kollar att ditt vapen ligger rätt. Jag fick hjälp med det o prickade ner 21 duvor direkt. Skjuter trap. Men jag började med vapnet uppe men har nu börjat träna med vapnet nere o då blev det typ 5 i början, alltså anläggningen helt kass. Nu är jag uppe i 15 st o anläggningen sitter bättre. Nu har jag ju köpt en Beretta Silver Pigeon för lerduveskyttet vilket jag snart får licensen för o då blir det att skjuta in sig på den. Där har jag dock ställbar kolvkam åde i höjd o sida.

    • Tack för dina råd och tips Majsan. Jo, det känns som om jag har många duktiga och kunniga omkring mig, till slut måste det ju bli bättre. Annars får jag ta med mig en bra skytt när jag ska jaga på riktigt och inte ”bara” på prov. Men så illa hoppas jag verkligen inte att det blir!

Kommentera

