Ja, man SKA sluta när det går bra …

Den hemmagjorda räven som kallas Slow Fox är en favorit för Hagel, trots att den är tung.

Den hemmagjorda räven som kallas Slow Fox är en favorit för Hagel, trots att den är tung.

Jag har tabbat mig. Har gjort ett klassiskt fel. Tränat hunden för länge, för att det var så roligt och gick så bra, till dess det inte gick lika bra.

Jag fick med mig sonen Leo att träna Hagel och Trassel uppletande på ett fält. Vi hade med oss min hemgjorda räv, två sjöfåglar och fyra dummies. Totalt sju saker.

Vi vallade av fältet genom att knata lite fram och tillbaka så inte hundarna skulle kunna spåra sig fram till fynden. Sedan satte vi fast Hagel och Trassel i var sitt träd och lade ut de sju sakerna.

Leo hjälpte till med att gömma fåglar och dummies.

Leo hjälpte till med att gömma fåglar och dummies.

Hagel fick börja leta. Snabbt tog han sin favorit – räven. Sedan fick han sticka ut igen och tog en fågel. Snabba sök och snygga avlämningar. Hagel fick en paus och Trassel fick hämta ett par dummies, han tar inte fåglarna eftersom de anses för äckliga. Sedan fick Hagel leta igen och vips var alla sju grejerna inhämtade. Där skulle jag ha gett mig.

Men det var ju så roligt! Och vovvarna ville mer. Leo ville gömma fåglarna igen. Och jag ville mer. Så vi lade ut alla sju sakerna igen.

Trassel hämtade bara dummisar. Fåglarna är för äckliga och räven för tung enligt hans mening.

Trassel hämtade bara dummisar. Fåglarna är för äckliga och räven för tung enligt hans mening.

Trassel fick börja. Han hämtade två dummies. Sedan Hagels tur. Han spurtade iväg som vanligt med full syra. Men vid nästa sista grejen blev det lite strul. Han var på väg in med en dummie, men kände vittring av en missad fågel. Så han släppte dummien och drog efter fågeln istället. Aja baja! Jag skrek att han skulle strunta i det där men han var långt bort och mycket målmedveten …

Den här avlämningen gick bra.

Den här avlämningen gick bra.

Så han kom in med fågeln. Men den hade hunnit bli lite blodig vilket han helt plötsligt hade synpunkter om. Avlämningen blev inte helt bra. Sedan ut efter sista dummisen. Och en mycket slarvig avlämning där han ”tappade” den i backen vid mina fötter. Han var sliten förstås. Men jag ville få en snygg avlämning och fick kämpa på. Kastade ut dummisen och tjoade och tjimade lite extra för att göra det roligt och se till att han höll den kvar till dess jag sagt loss. Det gick hyfsat. Men jag förbannade min dumhet.

Tur det ändå löste sig rätt bra. Det kunde ha gått värre, slutat tråkigare. Jag fick helt enkelt en påminnande knäpp på näsan. Man ska inte göra för mycket bara för att det är så roligt. Har ni också trillat i den fällan någon gång?

4 thoughts on “Ja, man SKA sluta när det går bra …

  1. Det är ju så lätt det där….när det går bra och man vill fortsätta….det där har vi nog gjort alla någon gång, och kanske inte bara en gång utan flera….konstigt att det ska vara så svårt att lära sig….
    /Carina

    • Ja, jag blev ju påmind om att vara försiktig, vilket jag kom ihåg på vår senaste vorstehträning då vi skulle öva vattenapportering. Ett inlägg om det kommer strax =)

Kommentera

