En mässa som gärna fått bli bra

Ser ni vad detta är för djur? Träffade den på Vildmarksdagarna.

Ser ni vad detta är för djur? Träffade den på Vildmarksdagarna.

I söndags var det premiär för Vildmarksdagarna här i Skellefteå. En mässa inriktad på jakt och friluftsliv. Jag ville verkligen att den skulle få bli stor, fin och välbesökt. Men hade en känsla av att det inte skulle bli så.

Tyvärr verkade min farhåga slå in. När jag kom in precis vid öppningsklockslaget var antalet besökare lätträknat på ena handen. En timme senare var det typ likadant. Och de i stånden hade svårt att känna sig nöjda.

Lena Boholm på Jaktgården intervjuades av konferenciern.

Lena Boholm på Jaktgården intervjuades av konferenciern.

Synd. För det var och är ett bra intiativ. Men att Vårmässan arrangerades samma helg och bara ett stenkast därifrån underlättade nog inte. Trist att Vårmässan inte ville samarbeta och ha gemensamt inträde för de båda mässorna.

Nåväl, jag fick shoppa de vattenapporter jag hade siktat in mig på hos Jaktgården. Och lite ben och en annan leksak som Hagel förhoppningsvis kan leka med på gården istället för att dra hem en massa pinnar på gräsmattan …

Och jag fick se hur hundar tränades på permobjörnar, permoälgkalvar och ett permovildsvin hos Hundtest. Kul!

En permobjörn.

En permobjörn.

En permoälgkalv.

En permoälgkalv.

En hund som håller behörigt avstånd till björnen.

En hund som håller behörigt avstånd till björnen.

Och jag kollade in fyrhjulingar som vi behöver för att på ett effektivare sätt träna våra slädhundar på hösten. Med den fyrhjuliga vagn utan motor som vi har idag vågar vi bara köra sex hundar, ibland åtta om man har en medhjälpare med sig. Med en fyrhjuling får man mer tyngd som kan hålla emot när man går fram för att vattna hundar och reder ut trassel. Det gör att man på ett säkrare sätt kan träna typ tio–tolv hundar i stöten.

En tusenkubikare i camoflage, coolt eller hur?

En tusenkubikare i camoflage, coolt eller hur?

Min nästa jaktmässa blir Fäviken Game Fair. Där blir det antagligen mer fart. Eller vad säger ni?

8 thoughts on “En mässa som gärna fått bli bra

  1. Vildsvin! På bilden alltså 🙂
    Trist att det inte var så mycket folk på mässan! Det är kul med såna mässor tycker jag.
    Fyrhjuling är verkligen toppen att ha när man tränar hundarna! Jag är så glad att jag äntligen köpt mig en 🙂

    • Japp, rätt på vildsvinet =) Jo, det är kul med sådana här nördarmässor =)

      Vad var det för fyrhjuling du köpte och vad gjorde att du valde den?

      • Jag köpte en Loncin 200 cc -04. Jag ville ha en billig men ändå bra och detta märke är Asiens populäraste maskiner som fungerar bra. Min är bara tvåhjulsdriven så man håller sig efter vägarna med den.

  2. Ja, som sagt, väldigt tråkigt att det blev så dålig uppslutning! Jag tycker att det verkligen borde finnas underlag för detta men men du kommer garanterat att bli ännu mer impad av Fäviken! 😉 Det enda jag fotade där inne var just vildsvinet 🙂 Och enda stället jag handlade på var också i Jaktgårdens monter 🙂 P.S. Du kollar på helt fel märke vad gäller ATV! 😉

    • Ja, det ska bli skitkul med Fäviken! Fel märke? Du menar att jag ska ha Polaris? Fast försäljaren menade att Can Am haft som mål att vara lika bra och bättre än Polaris, och haft en bättre utveckling på grejerna, och även bättre priser … Men det är ju försäljarsnack förstås. Som ännu inte så väldigt påläst lockades jag där i stunden mest av färgen =)

Kommentera

