Nu var jag i alla fall klok

Vi fick även träna lite agility, här en tjej med en ungersk vizsla.

Vi fick även träna lite agility, här en tjej med en ungersk vizsla.

Jag har varit på min andra vorstehträning. På ett fantastiskt vackert ställe mellan Boliden och Varuträsk som heter Liden.

Det var ett 20-tal hundar som kom med sina förare. Vi delade in oss i tre gäng och turades om att köra fältsök efter dummies och vilt, vattenapportering och spår efter släpad höna.

Svante Morén slänger ut en vattenapport.

Svante Morén slänger ut en vattenapport.

Min grupp började med vattenapportering. Det var en liten söt sjö med gungande sjögräs till kant. Tvärdjupt var det. Jag kände mig skeptisk. Jag hade bara hunnit testa vattenapportering EN gång med Hagel. Jag hade kastat ut en pinne i vattnet så att han fick ta två simtag för att ta sig tillbaka. Ganska lagom, för det var stora plaskiga simtag.

Nu stod jag och tittade på den tvärdjupa sjön. Jag tänkte på en händelse som inträffat med en hund jag haft förut, då han simmade ut, började plaska med framtassarna och helt tappade takten och kontrollen. Det gjorde att han förlorade flytet, hamnade liksom i lodrät ställning och sjönk! Jag fick springa ut i det nästan midjehöga vattnet och dra in hunden.

Någon sådan händelse ville jag inte ha nu. Så jag avstod. Kändes klokt. Vi nöjde oss med att plaska runt i gungflyet i stället. Nyttigt att få testa det också. Även en annan erfaren man som hade en unghund i Hagels ålder valde att låta bli att skicka ut sin hund. Jag får träna mer i lugn och ro hemmavid under kontrollerade former, kanske iklädd badkläder för mer handfast hjälp vid simningen ifall han fortsätter med sitt plaskande.

Fikapaus i den härliga solen. Min omnämnde person finns inte med på bild här.

Fikapaus i den härliga solen.

Efter att ha tränat fältsök och spår efter höna, vilket båda gick jättebra, var det dags för gruppen att samlas för en fikapaus. Trevligt att prata och skojas ett slag. Snart var det dags att bryta upp.

Det bestämdes att nästa gång ska vi vara hemma hos mig! Först blev jag nervös och tänkte hur jag ska kunna hitta på lämpliga övningar för alla. Men ganska snart kändes det kul. Nu rackarn ska jag hitta på lite kuliga, annorlunda grejer! =)

Hagel får ta en paus och träna sig på att i lugn och ro se andra arbeta.

Hagel fick ta en paus och träna sig på att i lugn och ro se andra arbeta.

2 thoughts on “Nu var jag i alla fall klok

  1. Ser ut som och låter som kul träning! Spännande när ni ska vara hos dig 🙂
    Jag & Lasse tränar hundarna på kvällen när det hunnit bli lite svalare men nog är det varmt ändå. Vi kör dock bara ca 5-6 km och de får bada i en sjö när vi vänder efter halva sträckan 🙂

Kommentera

