Flinga visar mest talang

Ni ser på Fredriks kläder att det regnade. Perfekt att träna viltspår då med. Inte sker skadeskjutningar bara i finväder heller?

Ni ser på Fredriks kläder att det regnade. Perfekt att träna viltspår då med. Inte sker skadeskjutningar bara i finväder heller?

Vi har tränat viltspår en gång till. Jag skriver vi för jag fick sambon med mig. Han la ut ett spår till Vante och gick det sedan.

Vi hade samma tre hundar som förra gången, Vante, Frost och Flinga. Jag tänker att de ska få spåra tre gånger, sen får vi se om vi byter ut några och testar några andra av sibbarna. Det finns många som är sugna =).

Men först fick Hagel gå ett släpspår efter fågel. Jag hade lina på honom för hålla i den vanan fram till eftersöksprovet som vi ska göra 6 juli. Det gick bara fint igen. Han drar som en tok. Men nu måste jag börja träna mer på att någon annan går spåret, utan snitslar, så jag blir mer säker på att Hagel går rätt.

Vante åter på gården med sitt fynd.

Vante åter på gården med sitt fynd.

Sedan lät Fredde Vante spåra. Trots att Vante denna gång fått rasta sig ordentligt innan kunde han inte låta bli att pinka just innan han selades på. Jag velar: är det en dominansgrej eller är det ett tecken på osäkerhet. Jag tänker att han blir förvirrad, lite stressad, när han ser att vi har förväntningar på honom, och måste kissa för att ”köpa sig tid”. Så har han gjort när han varit ledarhund i hundspannet också – när han blivit osäker åt vilket håll han ska gå när vi till exempel sagt höger, så passar han på att slå en drill för att hinna fundera. Eller så är det dominans som sagt, han pinkar för att visa att han inte bryr sig liksom. Han är vår äldsta sibbe, snart sju år, är rätt kaxig annars och säger ibland emot när man korrigerar honom. Vad tror du?

Nåväl, sen spårade jag med Frost. Han gick bra och målmedvetet i början. Men i mitten fick han tapp, och envisades med att vilja gå bakspår. Till slut kom vi rätt och han fann klöven. Lika tokig i den som sist blev han.

Bättre fart den här gången på Flinga.

Bättre fart den här gången på Flinga.

Sist ut var Flinga. Hon jobbade lika bra som sist. Lite mer fart vilket inte gör något då hon är väldigt noggrann. Jag tror mest på henne när det gäller de här tre vovvarna.

Bättre fart den här gången på Flinga.

Klöv är mums enligt Flinga.

Men som sagt, alla ska få en chans till. Efter det har jag några intressanta individer på tur att testa vilstpår. Jag vill bland annat testa Flue, en alaskan husky som nyligen flyttat till oss. Han är av den nervösa typen, rätt skärrad för oss än. Det dagliga livet funkar, men jag skulle vilja få honom att bli tryggare med oss och då kanske ett uppdrag av den här typen kan vara något?

4 thoughts on “Flinga visar mest talang

  1. Härlig träning, jag blir så avundsjuk! 🙂 Vad tyckte Fredrik då? Typiskt att det ska regna, hur länge hade spåren legat? Flinga verkar helt klart lovande, hon ser dessutom väldigt hård ut! 🙂 En alaskan husky? Spännande! Du får berätta mer sen!

    • Jo, Fredrik tyckte nog det var rätt kul, hoppas det för det är bra om jag får hjälp med det här så sibbarna får göra lite roliga saker även på sommaren. Eftersom de helst inte ska dra när det är sommarvärme så gäller det att hitta något annat kul de kan göra. Flingas spår hade fått ligga längst, kanske 40 minuter. De andra fick gå på sina spår snabbare. Tanken är att förlänga både längd och liggtid på spåret, men det blir främst för den som visar kapacitet. De andra får köra lite kortare, så kanske det förhoppningsvis blir oftare om för dem, och fler som får testa, det inte blir så stort projekt.
      Flinga är vår näst äldsta siberian husky. Eftersom vi skaffade henne när vi inte hade sjuhundra andra vovvar så har hon blivit lite mer förig, social och klok – känns det som =)

Kommentera

