Sonen hängde med till skjutbanan

Sonen Leo in action på skjutbanan.

Sonen Leo in action på skjutbanan.

Häromdagen ville jag ta ett nytt träningspass med bössan. Bara jag och sonen var hemma. Och den här gången nappade han helt plötsligt på frågan om han ville följa med till skjutbanan.

Jag tog med lerduvekastaren för jag ville se om det var möjligt att hantera den själv och hinna skjuta på duvorna. Jag vågade inte låta femårige sonen få sköta rycket i snöret, råkar han komma för nära själva kastarmen kan det gå riktigt illa. Istället fick han sitta med hörselkåpor på en bänk en bit bakom, medan jag knöt fast kastarsnöret i min högra sko.

Jag ryckte snöret med foten, duvan flög iväg och jag sköt. Tror ni jag träffade? Nope. Efter tre skott insåg jag att det var bäst att öva på något annat. Så jag monterade upp duvor i en sandhög, torrtränade med att dra upp bössan flera gånger till skjutställning innan jag till slut sköt. Det gick bättre.

Det märktes att det var nyttigt att träna på det sättet. Det är också ett bra alternativ när jag inte har barnvakt. För sonen tyckte det var kul. Han samlade tomhylsor och hittade dessutom en ballong som han blåste upp och släppte ut luften ur flera gånger. Behövs det inte mer än så så … =)

Ballongen var ett fynd. Det ska jag komma ihåg till nästa gång =)

Ballongen var ett fynd. Det ska jag komma ihåg till nästa gång =)

2 thoughts on “Sonen hängde med till skjutbanan

Kommentera

