Två tjäderhönor gäckar mig – tror jag

Det är här det ofta blir spännande.

Det är här det ofta blir spännande.

Man har ju verkligen ögonen med sig numera. Minsta flax så är jag beredd och kollar om det är någon intressant fågelart för jakten.

Jag har fått höra att det är rätt ont om skogsfågel i Yttervik, där jag ska få jaga. Men jag tror minsann att jag har två tjäderhönor alldeles i närheten.

I skogen närmast mig, där jag går om jag bara har en liten stund på mig, har jag stött på dem. Nu handlar det om tre gånger.

Första gången hann jag bara se en roströd fågelrumpa dra iväg. Jag grunnade vad det kunde vara. Jag uppfattade inte fågeln som så stor, som en lite större torgduva kanske.

Andra gången var det två som flaxade upp samtidigt när jag kom. Även nu tyckte jag mig se den där röda rumpan på en av dem.

Tredje gången var de på ett nytt ställe, nu ännu tidigare på min runda. Nu flög en fågel in en bit i skogen och jag kunde se en rätt långhalsad pippi stirra en kort stund innan den lyfte och försvann längre in. Jag knöt fast hundarna vid ett träd och smög efter till stället där jag såg att den landat. När jag kom dit hade den sprungit vidare bland blåbärsriset några meter och lyfte sen igen när jag kom.

Så vad tror ni av den här beskrivningen, kan det vara tjäderhönor?

Det känns väldigt roligt att ha dem så nära. Men jag anar hur det kommer att bli när det väl bli jakttid. Det här de här två fåglarna som kommer att gäcka mig hela hösten och aldrig gå att få ett bra läge på.

Så var det med den ko med två kalvar som ofta uppehöll sig på lägdan närmast mig förra hösten. Vi i jaktlaget försökte säkert fyra–fem gånger att få till en träff på dem men kon drog med sig kalvarna och lyckades slinka emellan på nya ställen varje gång. Till slut tyckte vi att hon gjort det så bra så vi fokuserade på andra områden istället.

Hittade den här svampen. Är det murkla eller något annat? Brukar murklor växa på stam så där ...?

Hittade den här svampen. Är det murkla eller något annat? Brukar murklor växa på stam så där …?

5 thoughts on “Två tjäderhönor gäckar mig – tror jag

  1. Du tror inte det kan vara orrhönor? Tänkte om de inte är så stora och de är lite mer rödbruna än tjäderhönorna. Men om de är långhalsade så låter det ju ändå som om det kan vara tjäderhönor.

    • Tja, jag är ju rätt osäker som du hör. Men när jag har tittat på bilder och försökt tänka på vad jag såg känns det mer som tjädrar. Men lite konstigt att två tjäderhönor går här tillsammans, men jag läste att om de inte lägger ägg så hittar de gärna en likvärdig kompis att umgås med.

  2. Ja tjäder- eller orrhönor…hörde du inget ”kackel”? Låter bra inför hösten, är de där nu kommer de att vara iaf i närheten då 🙂 Om du suddar till den där svampen lite ser den nästan ut som tjäderbajs 😉

    • Nä, inget kackel hörde jag. Jag är ju för himla ny på det här, men jag försöker se det positivt – jag har en massa kul att lära mig allt eftersom.

Kommentera

