Vapenvård – men tänk om det låter ”tjong”?

Här skjuter jag med min Classic halvautomat.

Här skjuter jag med min Classic halvautomat.

Min hagelbössa Classic halvautomat började trilskas. En liten knapp som jag använder för att stänga underluckan, om ni förstår vad jag menar, funkade inte längre.

Jag testade lite olika lösningar och insåg att om jag tryckte väldigt försiktigt på den större knappen som stänger den stora luckan, så stängdes även underluckan. (Ni hör, jag slänger mig med egna begrepp för de olika delarna). Men det var ju störande. För många gånger råkade jag trycka för hårt på den större knappen så att skotten skickades ut igen …

Jag tog med bössan till Jaktgården där jag köpt den. Och Micke Boholm plockade isär bössan litegrann och konstaterade att en bidragande orsak till tjorvet nog var bristande vapenvård. Äsch då.

Jag har funderat kring det där med vapenvården. Jag VET ju inte hur man gör. Och läsa sig till sådant där känns inte busenkelt. Jag har länge tänkt be någon kunnig att visa mig hur man gör, men det har liksom inte blivit av. Och jag har tänkt att sååå himla bråttom kan det väl inte vara? Bössan var ju ny när jag köpte den och några hundra skott ska den väl klara av innan den måste rengöras?

Jag måste inflika att jag HAR använt Solvent och kört en sådan där tygorm genom pipan, åt rätt håll och allt. Men jag har inte vågat mig på att plocka isär bössan och börja putsa. För tänk om jag pillar bort grejer som inte ska pillas bort, eller att det låter ”tjong” i någon fjäder och vapendelar skickas ut över hela gräsmattan!? Då skulle jag bli lite svettig. =)

Nu vågade jag plocka isär bössan. Hagel väntade tålmodigt på att jag skulle bli klar så vi kunde ägna oss åt roligare saker.

Nu vågade jag plocka isär bössan. Hagel väntade tålmodigt på att jag skulle bli klar så vi kunde ägna oss åt roligare saker.

Rent och fint blir det.

Rent och fint blir det.

Men nu fick jag en sorts snabbkurs av Micke så jag fattade i vilken ordning delarna skulle tas av och på. Så sen åkte jag hem och skred till verket. Vad skönt! Efter att ha gjort det en  gång nu känns det inte alls lika oöverstigligt att göra det nästa gång. Nu är jag ju typ nästan proffs …

Men en sak undrar jag. Hur ofta ska man egentligen plocka isär dem och putsa upp dem? Efter 10 skott? 50 skott? 200 skott? Hur tänker ni?

Innan jag slutar för denna gång ska jag bara önska er en trevlig midsommar. Tillsammans med min familj drar jag till ett nytt hemligt ställe vid havet och övernattar i tält. Mer om det senare =)

7 thoughts on “Vapenvård – men tänk om det låter ”tjong”?

  1. Vapenvård ja, något som man typ kommer ihåg lagom tills det är dags för nästa jaktsäsong 😉 man bör göra det regelbundet den period bössan används i alla fall, om man vill minska risken för tjorv.
    Vi önskar er en riktigt glad & trevlig midsommar! 🙂
    Onsdag den 17 juli som är sista dagen på våran semesterresa kommer vi gärna förbi om det passar för er 🙂 vi ska hälsa på Tarros valpar också den dan, i Burvik 🙂

    • Om gedigen vapenvård är det jag gjorde så var det enligt mig klart överkomligt. Grejen är bara att veta vad man gör, och känna sig säker. Och jag tror nästan att jag vet nu …

  2. Vi fick lära oss vapenvård på jägarskolan 🙂 Men jag håller mej till att rengöra pipan, så får nån annan göra finliret 😉

    Å hoppas ni får det så härligt på er tälttur! Själv ska jag jobba natt…hela långa helgen…

    • Vad bra, det fick inte vi lära oss, eller så var jag borta den dan? Vi hade det super på vår tälttur, ena dan. Nästa dag var det regn och då blir det liksom inte lika kul – men lite mer strapats. Synd på nattjobbet, men förhoppningsvis ger det extra stålar och tid senare till roliga saker … =)

    • Hej Anders. Tack för din kommentar. Jag är inte så vass på vad alla delar heter i bössan men ska försöka ge mig på en förklaring =) När du fått loss pipan trycker du in den del där skottet ligger, bara en liten bit. Då kan du lossa ”pluppen” som sticker ut, den som du använder för att dra bak luckan för att kunna ladda skott. Och när du fått loss ”pluppen” får du också loss resten. Sen kan det vara ett pillergöra att få tillbaka ”pluppen” då allt måste ligga i exakt rätt läge och det finns också en liten flik som sticker ut där skotten ska ligga som man kan hålla in med en nagel typ (tråångt) så får du lättare in ”pluppen” i läge igen. Lätt att begripa va? Ha ha. Annars får du nog avlägga visit hos en vapenhandlare. Om du inte bor så till att jag kan visa dig? =)

Kommentera

