Och hux flux skulle han inte bada?

Man upphör aldrig att förvånas när det gäller hundar.

Man upphör aldrig att förvånas när det gäller hundar.

Var med på vorstehträningen häromdagen. Vi skulle träna vattenapportering. Det enda jag gruvade mig för var att se Hagels bristfälliga simteknik. Att han skulle sticka ut i vattnet var självklart – trodde jag.

Men tji fick jag. Tränarkompisen Svante kastade ut måsen, jag sa ”apport” och Hagel skuttade lite längs strandkanten, sen kollade han buskar, hittade en bortslängd dummie, presenterade sig för en hundkompis och … ja,  inte hämtade han apporten i alla fall. Jag tänkte att han omöjligt kunde ha sett eller fattat att något kastades ut. Så Svante fick kasta en till grej – en flytdummie. Och nu såg Hagel, men tjorvade fortfarande vid vattenbrynet. Hmm. Snopet. Det där hade ju funkat finfint typ två dagar innan?

Tja, inte är han någon stjärna än på att simma.

Tja, inte är han någon stjärna än på att simma. Men det är inte jag heller …

Vatten i örat är usch!

Vatten i örat är usch!

Jag, och dottern som också följde med, gick bort till en annan strand intill och övade för oss själva medan gänget fick fortsätta. Dottern offrade sig och badade med honom. Inga problem. Hon kastade ut en flytdummie och han simmade och apporterade den till mig flera gånger. Inga problem. Varför hade det blivit strul där borta då?

Nåväl, sen gick vi tillbaka och testade på det svåra stället. Två snygga sim-apporteringar gjorde han, plaskigt med ändå väl utfört. Så skönt då.

Återigen har jag fått en påminnelse om att man aldrig ska vara för säker. Och jag har insett att det är bara en och en halv vecka kvar till provet! Så nu blir det att simträna mycket så det blir befäst att man SKA i vattnet och man SKA hämta apporten.

Efter vattenträningen tränade vi släpspår. Som vanligt spårade Hagel som en klocka. Så pass bra att jag känner mig säker på den delen inför provet. Farligt va? =)

Se och lära är också en bra övning.

Se och lära är också en bra övning.

4 thoughts on “Och hux flux skulle han inte bada?

Kommentera

