Lovande genrep

Kolla så fint han kastar sig ut! Stolt matte! =)

Kolla så fint han kastar sig ut! Stolt matte! =)

I söndags tränade vi med vorstehgänget igen. På samma ställe som sist, för att öva inför eftersöksprovet på lördag.

Vi började med spåret. Hagel spårade klockrent och mycket målmedvetet. Funderar om jag snart måste börja använda handskar när jag håller i linan? Eller börja släppa honom lös förstås. Man får ju göra det också. Men jag har inte velat göra det än, jag tror det lätt kan skapa olater som att springa och slarvspåra, bara vinda in spåret lite då och då. Det behöver han inte lära sig än … =)

Svante kastade för allt vad kastarmen höll för.

Svante kastade för allt vad kastarmen höll för.

Sedan var det dags för vattenapporteringen. På samma ”bråkiga” ställe som sist. Hur skulle det nu gå? Jag provade att blöta ned Hagel före med en vattenflaska. På så vis hoppades jag att känslan blev mindre för hunden att stå där torr och skön på land och blicka ut mot det stora blöta … det var bara att hoppa i när man redan är blöt.

Om det var det som gjorde susen, eller att vi faktiskt tränat det här väldigt ihärdigt i en vecka, men nu var det inga tveksamheter. Nu drog Hagel ut efter dummien och nästa gång måsen. Lite bråttom fick jag väl ha när han skulle avlämna apporterna/fåglarna, men i övrigt var jag mycket nöjd. Hoppas, hoppas nu att han gör likadant på lördag. Men som sagt, säker kan man aldrig vara …

Therese och Della har fullt fokus på Svantes kast.

Therese och Della har fullt fokus på Svantes kast.

Pär är beredd att ta dummien innan Annie skakar sig.

Pär är beredd att ta dummien innan Annie skakar sig.

4 thoughts on “Lovande genrep

Kommentera

