Hur toppar vi det här?

I lördags var det så dags för eftersöksprovet för mig och Hagel. Vilken kanonstart vi fick!

Vi träffades ute i Gummark halv nio på morgonen. Eftersom tiken som skulle starta först i min klass löpte så fick vi starta först! Nåja, bra att få det bortgjort.

Jag och Hagel gick till platsen där de dragit vårt spår. Jag selade på honom, och sedan drog vi iväg i sedvanlig fart med brännande lina. Spåret gick i svaga böjar och snart var vi framme vid pippin. Hagel tog den utan problem. Sedan joggade jag tillbaka, med domaren Ulf Granberg efter mig. Jag joggade för att minska tiden, och möjligheten, till att tugga på fågeln. Sedan gjorde vi en bra avlämning vid punkten där vi hade börjat, trots att jag knappt kunde prata. Jag var så torr i munnen, efter den korta joggingturen eller på grund av att nerverna trots allt var på spänn? Nåja, det kändes fint. Men Hagel hade hunnit tugga ett eller två tugg innan jag tog fågeln, skulle det bli avdrag på det?

Vi hade en münsterländer med i form av Skrämmens A Eulalia. Notera hur domaren Ulf Granberg knackar Erika Nyström i ryggen när hon ska kommendera.

Vi hade en münsterländer med i form av Skrämmens A Eulalia. Notera hur domaren Ulf Granberg knackar Erika Nyström i ryggen när hon ska kommendera.

Jag tror att det här är Roland Bergman med E´sunds Lotus, en strävhårig vorsteh.

Jag tror att det här är Roland Bergman med E´sunds Lotus, en strävhårig vorsteh.

När alla andra deltagare i unghundsklass spårat åkte vi vidare till vattenapporteringen. Även där fick jag börja. Jag hade testat en gång förut på träning att blöta ned Hagel före med vatten från en vattenflaska. Så jag gjorde så nu också.

Vågorna gick höga inne i sjöviken där apporteringen skulle ske. Jag hann bli lite orolig hur det skulle påverka Hagel, det hade vi ju inte övat på. Men jag kunde vara lugn. Han satt stilla när fågeln kastades ut. Han drog iväg direkt på mitt kommando, som jag gav efter att domaren knackat mig på ryggen, ett smart sätt att undvika att ovana unga hundar drar iväg på domarens röst när han uppmanar provdeltagaren att kommendera.

Sedan hämtade Hagel fågeln så fint, kom upp på land och hann släppa den på backen för att skaka sig. Aja baja. Men sedan tog han upp den igen och lämnade den till mig. Innan vi satte igång hade domaren sagt att i unghundsklass var det inte katastrof om hunden släppte och sedan tog om. Men ändå kunde det ju kanske försvinna några poäng?

När resten av gänget gjort sina vattenapporteringar samlades vi för att få vår bedömning.

Domaren sa att spåret var mycket bra, det blev betyg 10! Yes! När det gällde vattnet sa han att hunden hade suttit stilla i kastet, det var bra. Han hade gått i vattnet utan tvekan och hämtat fågeln. Det var också bra. Sedan hade han ju i och för sig släppt fågeln på marken vilket brukade innebära minus. Men eftersom han skött resten så bra så blev betyget ändå 10! Waow! Läckert va!?

Johan Lidman och Granbackens Essy i samspråk med domaren efter att ha genomfört vattenprovet.

Johan Lidman och Granbackens Essy i samspråk med domaren efter att ha genomfört vattenprovet.

Totalt var vi tre ekipage som fick 10 på spåret och 10 på vattnet, resultatlista hittar ni här. Johan Lidman och hans Granbackens Essy skötte sig allra bäst och fick hederspris. Grattis!

10 thoughts on “Hur toppar vi det här?

Kommentera

