Det gör mig förbannad!

Illustration

Jag har tänkt på en sak. Det gör mig riktigt förbannad.

Det gäller de här översittarna som passar på att ”brösta” sig när andra, typ jag, visar sin okunskap.

Ni vet att jag är ny inom jakten. Varken mina föräldrar, mor- eller farföräldrar, annan släkt eller vänner har jagat. Jag är långt ifrån född med blyhagel i maten och en älgkrona på väggen.

Men ändå har jag blivit intresserad. Och vill veta mer. Lära mig. Bli en duktig och kunnig jägare. Jag riktigt njuter av allt jag får lära mig på vägen. Det är bland annat därför som jag startat den här bloggen – för att dela med mig av det jag lär mig allt eftersom. Så att kanske någon annan nybörjare kan få några gratistips. Och så att erfarna jägare kanske kan känna igen sig hur det var när de var nya, och de kanske också vill förmedla värdefulla tips via min blogg. Det sistnämnda verkar funka riktigt bra tycker jag. Jag är jätteglad att så många jaktproffs funnit min blogg och vill hjälpa mig att lära mig mer.

Men så finns det några undantag. Oavsett vilket ämne vi pratar om så finns de där: besserwissarna. Som har så dålig självkänsla, eller är så omogna, eller är så dåligt uppfostrade – att de ska klättra och hävda sig på andras bekostnad. Som inte kan nedlåta sig till att förklara för en som inte kan, utan ska passa på att visa sig duktig, trycka ned och dumförklara.

Jag frågade en gång en person på ett socialt medium hur ett spår efter ett visst djur såg ut. Och fick svaret ”Men det vet väl alla hur ett spår efter XX ser ut”. Jag kände mig dum först, lite blossande på kinderna.

Men sedan kom ilskan. Varför kan man inte ”nedlåta” sig till att förklara det, lära mig, så behöver jag kanske inte fråga den ”dumma” frågan nästa gång? Nu var det inte älgspår. Men låt oss säga det som exempel. Att det var vanliga älgspår som man kanske tycker att folk borde ha sett. Men istället för att svara ”Det vet väl alla hur ett spår efter älg ser ut” kunde man ha beskrivit dem och kanske skickat en bild. Man kunde ha tänkt ”Oj, har hon inte lärt sig det ännu? Då är det dags. Då ska jag hjälpa henne”.

Även om någon frågar mig vem Fredrik Reinfeldt är, eller Barack Obama, så skrattar jag inte den personen rakt i ansiktet. För det kan finnas en massa skäl till att den personen inte snappat det. Den kan vara väldigt ung, eller gammal och glömsk, eller helt enkelt ha prioriterat andra kunskaper i sitt liv hittills. Då får jag istället chansen att förklara och berätta, vara den som vidgar den här människans vyer. En ära.

Så ett enormt stort tack till alla där ute som orkar med min lärande fas. Som vill berätta, hjälpa och upplysa mig. Och fy skäms på dem som surfar på andras okunskap. Väx som människa!

Vad säger du? Har du träffat på besserwissarna också? Eller tycker du att jag är fel ute?

8 thoughts on “Det gör mig förbannad!

  1. Ja sådant är ju lite trist. Sådant möter man ju lite överallt faktiskt. Men man får väl tänka att de har något som fattas i den sociala kompetensen.
    Klart att det är kul att dela med sig av det man kan och jag vill gärna att andra gör det med mig om jag inte kan

  2. Bra sagt! Å ja, suck, de finns överallt! Är nog bland det värsta som finns! Ja du får tänka som Majsan säger å att det förmodligen är mest synd om dem eftersom de knappast har så många vänner eller folk som orkar lyssna på dem över huvud taget! Alla vill väl uppmuntra att vi blir fler jägare/jägarinnor! 🙂 Kram på dig!

    • Jo, jag blir så häpen och ställd när folk häver ur sig sånt där. Men man borde ju kontra med att ”Men har DU verkligen inte kommit längre i din personliga utveckling?”.

  3. Visst är det trist med folk som måste nedvärdera andra istället för att vara vänliga och hjälpsamma… 😦 de verkar finnas överallt oavsett vad det handlar om. Din blogg är superb och jag tror många nybörjare tar till sig av allt du skriver! Jag tycker det är jättekul att följa din väg till fullfjädrad jägare 🙂
    PS. Tack för fikat igår och jättekul att ses igen!! 🙂

    • Tack så jättemycket för dina värmande ord Ingela! Roligt att du gillar att följa bloggen – och se om jag någonsin blir en fullfjädrad jägare =) Tack själv för titten, det var kul att se er och ”barnbarnen” =)

  4. Såna människor är hundvärlden fylld av, såna som måste trycka ner andra för att själva känna sig duktiga. Kanske är jägarvärlden lika?? Jag tycker du ska känna dig stolt att du kan röra upp känslor bland dessa trångsynta människor 🙂 Det sticker garanterat i deras trångsynta små hjärnor att du både är tjej och väldigt duktig 🙂 Skit i dom! Om man inte frågar, får man inget veta. STAND STRONG!!

Kommentera

