Storslaget Storforsbesök

Storforsen, gör skäl för sitt namn.

Storforsen, gör skäl för sitt namn.

Jag och sambon har några veckors semester samtidigt i år. Va, bara en sån sak?! Så då passade vi och barnen på att göra en utflykt till Storforsen.

Den är mäktig och brusande. Och inhägnad liksom. Tur, för jag hade grunnat hur jag skulle kunna hålla reda på två hundar, som jag ändå prompt skulle ha med, och den femårige sprallige sonen. Men här var det byggt så tryggt så att man behövde (nästan) aldrig oroa sig för direkt dödliga olyckor =)

Fredrik och Leo har just kollat utsikten på ett ställe och är snabbt på väg till nästa ...

Fredrik och Leo har just kollat utsikten på ett ställe och är snabbt på väg till nästa …

Trots lite duggregn i mitten av vår runda så var det en bra utflykt. En bidragande orsak till det var att vi grundat rejält med lunch på hotellet innan vi gick ut mot forsen. Lammgryta och fylld korv med mos fick vi välja på, inte så fantastiskt att vi ramlade baklänges, men mättande och stärkande inför vårt lilla äventyr.

Hagel fick testa lite nya upplevelser.

Hagel fick testa lite nya upplevelser.

Lovisa tog hand om Trassel på rundan.

Lovisa tog hand om Trassel på rundan.

Först följde vi gången upp längs forsen. Längs vägen fanns små avstickare till stenhällor med grillplatser. Mysigt. Det fanns möjlighet att ta med picknickkorg från hotellet och äta på hällorna.

Åsså en lite crazy bild på mig och Hagel.

Åsså en lite crazy bild på mig och Hagel.

Det blir en del stänk från forsen. Uppfriskande.

Det blir en del stänk från forsen. Uppfriskande.

Längre upp fanns en mindre restaurang, toaletter och en parkering för de som tagit bilen upp från ”baksidan”. Den här vägen kan också rullstolsburna ta så de kan komma ut till grillplatser och Storforsens brusigaste del på ett enkelt sätt. Imponerande att tänka på att göra en stenig, oländig och svårframkomlig terräng handikappanpassad!

Har du varit här någon gång? Hur upplevde du det? Eller blir du måhända sugen på ett besök?

I morgon fredag bär det av till Fäviken Game Fair, utanför Åre. Jag har stooora förväntningar, och hoppas att de slår in. Jag tar med mig Hagel och ska samåka med Mona och hennes man Daniel, bo på hotell och lyxa till det! =) Planen är att titta på och troligtvis köpa en älg-kommunikationsradio, nya jägarbrallor, en vapenryggsäck och en massa annat skoj. Hoppas även få tid, och råd, att hyra en downhillcykel och testa banorna i Åre. Rapport kommer!

Hotellet som vi ser det på väg tillbaka.

Hotellet som vi ser det på väg tillbaka.

4 thoughts on “Storslaget Storforsbesök

  1. Storforsen är väldigt vackert, har varit dit men det är väldigt många år sen sist.
    Ha så kul på Fäviken!! Hoppas du hittar allt du vill köpa 🙂
    Och om ni kollar på Tomas Ledin imorgon kväll så krama honom från mig 😉

    • Ja Ingela, Storforsen var pampigt. Men tror nästan att jag gillar Mårdseleforsen bättre. Har du varit där?
      Ska som sagt bli enormt spännande med Fäviken. Hoppas det går att göra lite fynd 🙂

Kommentera

