Vilka sega vader de måste ha i Åre!

Ett kuperat landskap i Åre.

Ett kuperat landskap i Åre.

I fredags bar det av till Åre för att kolla in Fäviken Game Fair under helgen. Åre var en ny intressant bekantskap för mig. Himmel vad sega muskler och starka pannben folk måste ha som bor där! =)

För det är rejält kuperat. Var man än ska så är det antingen tvärt uppför eller brant utför. Fin träning. Vi bodde dessutom på hotell Fjällgården, en bra bit uppe i skidbacken, med serpentinvägar upp så att bilarna skulle orka. Efter att vi installerat oss på hotellet gick jag och Hagel en kort rekognoseringsrunda – bara det var som en hel strapats.

Entrén efter att vi klättrat med bilen upp längs berget.

Entrén efter att vi klättrat med bilen upp längs berget.

Så här såg det ut inne i hotellet.

Så här såg det ut inne i hotellet.

Vacker kvällssol nere i Åre centrum. Hagel passade på att svalka sig lite efter en svettig och varm dag.

Vacker kvällssol nere i Åre centrum. Hagel passade på att svalka sig lite efter en svettig och varm dag.

Mitt trevliga helgsällskap Mona och Daniel. Tjejen till vänster har jag inget namn på, hon träffade vi på restaurangen. Även hon jättetrevlig =)

Mitt trevliga helgsällskap Mona och Daniel. Tjejen till vänster har jag inget namn på, hon träffade vi på restaurangen. Även hon jättetrevlig =)

En rejäl mättande portion fick jag på Beefalo =)

En rejäl mättande portion fick jag på Beefalo =)

Efter det gick jag, min vorsteh Hagel och Mona och Daniel, som jag samåkt med, ned till Åre centrum för att äta. En brant promenad med brännande benmuskler. Och Daniel klargjorde tidigt – han skulle INTE gå upp igen. Vi skulle åka taxi.

– Vi bor ju typ högst upp på Mount Everest, menade han med stora ögon.

Så fick det bli. Rätt skönt ändå även om jag och Mona övervägde lite kvällsträning.

Det här tror jag var Hummelliften.

Det här tror jag var Hummelliften.

Men nästa morgon knatade jag och Hagel ut i backen. Vi följde de härliga downhillbanorna uppåt, uppåt med bättre och bättre utsikt som följd. Härligt. Efter det var vi redo att spana in och shoppa loss på Fäviken Game Fair! Och mycket motiverade för att testa downhill på aftonen. Mer om det i morgondagens inlägg.

Visst blir man sugen?

Visst blir man sugen?

Tjohoo, här skulle jag vilja rulla på med cykeln!

Tjohoo, här skulle jag vilja rulla på med cykeln!

2 thoughts on “Vilka sega vader de måste ha i Åre!

    • Det är säkert fantastiskt där på vintern också. Mest av allt imponerades jag av folket i Åre, avslappnade, trevliga och att det var naturligt med hund – även på uterestaurangerna. Här i Skellefteå hade nog rätt många tittat på en med minen ”Var du tvungen dra med dig den där!?”.

Kommentera

