Boken jag inte trodde fanns

Så här ser boken ut.

Så här ser boken ut.

Av en slump surfade jag in på Adlibris för att kolla om där fanns något läsvärt. Jag fann en bok som jag inte trodde fanns!

Den heter ”Apportering till vardag och fest” och är skriven av Elsa Blomster och Lena Gunnarsson. Det, i mitt tycke, unika med den här boken är att den handlar om hur du kan jaktprovsträna med klicker. Jag som nästan hade trott att jag var ensam om att ha tränat en del övningar så.

Elsa Blomster och Lena Gunnarsson är instruktörer på Canis hundskola där all träning bedrivs med klickertänk. Med sina spanielar och retrievrar tränar och tävlar de lydnad, bruks, agility, rallylydnad, viltspår och går på jaktprov. De berättar på sin hemsida om varför de ville skriva boken:

”Apportering till vardag och fest skrev vi eftersom vi själva hade velat ha en sådan bok att hålla i ena handen när vi började med vår träning inför jaktprov. Vi ville läsa en bok som kunde hjälpa oss med grunderna i träningen av våra apporterande och stötande fågelhundar. En bok där vi kunde få konkreta tips på övningar och skapa förståelse för vart övningarna skulle ta oss. Men vi upptäckte till vår förvåning att det inte fanns någon på svenska! För vi hade nämligen ett krav till: All inlärning skulle ske positivt, utan fysiska eller verbala korrigeringar. Traditionellt sett har den typen av träning ansetts vara nödvändig i hundträning, men nu vet vi att det finns alternativ.”

Nu är inte jag en klickerguru som går ”all in”. Jag blandar gärna. Till vissa (men faktiskt de flesta) hundar eller till vissa övningar passar det med klicker. Till andra hundar och andra övningar passar det med andra metoder. För att inte tala om vad som passar de olika hussarna och mattarna … =)

Men jag har så klart beställt boken. Sedan ska ni få en sorts recension och utvärdering.

Här hittar ni boken på sin egen hemsida, länkad via Canis.

Här hittar ni boken på Adlibris.

På båda sajterna kan ni läsa mer om boken och även provläsa en del kapitel.

One thought on “Boken jag inte trodde fanns

Kommentera

