Dags att ”level up” på spåren

Jag cyklade iväg för att lägga ut de olika spåren

Jag cyklade iväg för att lägga ut de olika spåren

I lördags tänkte jag göra den stora spårardagen. Tre hundar skulle spåra sina egna specifika spår. Men det blev bara två.

För det visade sig att truten jag tinat till Hagel luktade apa, eller rutten trut kanske =) Den var för välanvänd och jag har läst och hört att man inte ska använda för äckliga saker till hundarna. Då lär de sig bara en massa olater som att rulla sig på dem, gräva ned dem eller helt enkelt vägra att apportera dem. Inget jag var sugen på att lära Hagel just nu när vi börjar ha nedräkning till Riksprovet.

Så han blev utan spår. Istället fick siberian huskytiken Flinga och portugisiska vattenhunden Trassel var sitt spår. Båda fick en utmaning – för att uttrycka det med datanördiga femåriga sonens termer så var det dags att ”level up”.

Flingas viltspår med en klöv fick längre liggtid – nu en timme långt. Plus att spåret gick genom en tät djungel på slutet.

På Trassels spår, bara människa och ingen klöv, gick delar av spåret på klipphällor. Det fick cirka en halvtimme i liggtid.

SAM_2624

Stenhällarna blev en bra utmaning för gamle Trassel 10 år.

Stenhällarna blev en bra utmaning för gamle Trassel 10 år.

Jag gick Trassels spår först. Han är så rutinerad! Det är så avslappnat med honom. Fast jag märkte hur han fick sin utmaning på hällorna. Han kastade lite av och an och såg ut att tänka:

– Men det var då f-n, var tog spåret vägen nu igen?

Flinga är noggrann i sitt spårande.

Flinga är noggrann i sitt spårande.

Sen var det Flingas tur. Hon började bra på spåret i ett nästan sakta, men rätt lagom tempo. Noggrant redde hon ut alla lukter. Typ tre gånger var jag övertygad om att hon gått fel. Gormade inne i mitt huvud:

– Men herregud hur ska jag kunna lita på den här hunden om det blir skarpt läge vid älgjakten?

Men då dök en snitsel upp igen som jag satt upp. Och jag fick skämmas. Vem är jag som tror mig minnas vart jag gått och var det luktar släpad älgklöv?

Vi trängde igenom tät skog, även det en bra övning.

Vi trängde igenom tät skog, även det en bra övning.

Lite av den djungel vi jobbade oss igenom.

Lite av den djungel vi jobbade oss igenom.

Såklart fann Flinga sin efterlängtade klöv!

Såklart fann Flinga sin efterlängtade klöv!

Bra lärdom igen. Flinga fixar det här! Nu ska vi öva på ännu längre liggtider och även nattspår så vi kanske kan hjälpa till vid älgpåkörningar och sånt.

Men Hagel då? Jo, han fick en löptur med sin matte som behöver komma i bättre form. Det blev inte snabbt och inte långt. Han tyckte det var mesigt. Jag blev däremot helt slut. Men jag får väl sikta på att ”level up”! =)

Småtrött. Men inte efter vår löptur - som var i mesigaste laget enligt Hagel.

Småtrött. Men inte efter vår löptur – som var i mesigaste laget enligt Hagel.

8 thoughts on “Dags att ”level up” på spåren

  1. kanske det enklaste misstaget man gör som hundförare att tro, man kan bättre själv men hunden slår dig lätt tio dar av tio, så lita på hunden och lär dig läsa vad den gör när den gör det så blir ni ett team. finns ingen skönare känsla än när man ser på hunden att nu är det nära.

    • Du har så rätt! Eftersom hon är rätt ny på det här med viltspår är jag förstås lite extra på spänn. Men det verkar som om jag kan börja slappna av 🙂

    • Precis Ingela. Återigen blev jag påmind om att det i regel är hunden som vet bäst. Riktigt bra att vara glömsk över hur man gått spåret – då blir det liksom skarpt läge på en gång … 🙂

  2. Bra jobbat av er alla! En extra eloge till gamle Trassel! 🙂 Ju mer du spårar med Flinga ju mer kommer du att lita på henne även om du säkerligen kan göra det redan nu, hon verkar ju helt klart ha talang/intresse 😉 Hade du både blod och klöv? Blodet brukar ge en extra ”skjuts” 🙂

    • Inget blod än. Har funderat på det. Men tänker också ha med henne på älgjakten så hoppas jag att det blir några bra skarpa lägen med korta spår fram till en stor älg! Då kommer hon att tända till ordentligt! 🙂

    • Skönt med semester! Hoppas du hinner med lite trevliga aktiviteter! Jo, jag är nöjd med hur vovvarna jobbade, även om Trassel numera mest får något enstaka uppdrag då och då för att hålla igång och showa lite =)

Kommentera

