Åtta skott i busken

skott

Dags att träna på skott i lite mer jaktlika situationer, även om det just nu bara innebär att mest knata runt i skogen.

Kom på att det faktiskt är bara tre veckor kvar till Riksprovet i Lycksele. Och läste på lite mer i reglerna. Vi hade visst missat en detalj ...

I unghundsklass får man säga till om man vill eller inte vill att en eventuell hittad fågel skjuts. Det lilla jag sett och hört är att de flesta säger ”Nej, inga fåglar ska skjutas för min unghund.” För risken är att hunden står för en tuff tjädertupp, den skjuts lite halvtaskigt och sedan ska den unge, oerfarne hunden tampas med en sur, skadeskjuten tjädertupp bland det första den gör. Inte optimalt.

Om man väljer bort ”direktskjutningen” så gör man istället en arrangerad apportering efter fågelsituationen. Provledaren skjuter ett skott och kastar iväg en redan död mås eller trut som hunden ska apportera på kommando.

Så hade jag läst. Men nu har jag läst igen. Och tolkar det som att skott ska avlossas ändå i den första fågelsituationen. Vi har övat på skott. Men just så har vi inte övat. Så ut i skogen bara.

Jag tog med mig en liten startpistol, 6 mm, med pluggad pipa. Jag och Hagel gick vår vanliga runda i skogen. Då och då sköt jag när han var på ett lagom ”hörselbesparande” avstånd. Han stannade upp och tittade förvånat på mig.  Jag visade hur avslappnad jag var och fortsatte bara promenaden. Då och då fick han en korvbit. På slutet sköt jag när han gick bredvid mig. Visst, han hukade sig lite, men släppte sedan det direkt. Såg bra ut. Men bra att träna mer förstås. Och öka kalibern.

Kommentera

