Luftat älgbössan inför lördag

Jag vet, siktet är lite, lite snett. Men det var en massa riggande för att få det så här hyfsat och kunna fota! =)

Jag vet, siktet är lite, lite snett. Men det var en massa riggande för att få det så här hyfsat och kunna fota! =)

På lördag ska älgjaktlaget ha sin gemensamma skjutning. Jag tycker det är både roligt och jobbigt. Det är kul att träffa alla och surra om vad som snart ska hända. Men det är gruvsamt att skjuta inför publik.

Så här såg min egenhändiga pricktavla ut senast.

Så här såg min egenhändiga pricktavla ut senast.

För att minska de gruvsamma känslorna har jag varit och övat själv några gånger. Nu senast fokuserade jag på att skjuta lite snabbare och inte hålla på och sikta ihjäl mig på varje skott. För när vi väl ska skjuta på älgbanan har man inte så mycket tid att fundera.

I den här kuren kommer vi att stå och skjuta på älgbanan.

I den här kuren kommer vi att stå och skjuta på älgbanan.

Och vi kommer att ha den här utsikten.

Och vi kommer att ha den här utsikten.

Dessutom blev jag påmind om att den skjutkäpp som jag använder som stöd ska lutas framåt, då blir den stabilare. Om den bara står rätt upp och ned så blir det vingligare. Hoppas jag kommer ihåg det även på lördag!

Så här såg det ut när jag var med på min allra första skjutövning med älgjaktlaget förra året.

7 thoughts on “Luftat älgbössan inför lördag

  1. Bra att öva! Inte minst får man upp hastigheten genom att repetera med bössan vid axeln.
    Att skjuta få skott vid varje tillfälle men många tillfällen ger mer än en hel dags matande. Det man skall tänka på är att första skottet skall sitta, andraskottet är ju bara i reserv ifall det första inte tog där det skulle.

    • Tack Leif, bra tips om att fokusera på första skottet, det är ju det som är viktigast. För på stillastående skytte är jag inte så pjåkig. Däremot går det sämre på springande älgar …

  2. Ta det lugnt bara. Nu har man haft sin vecka som skjutledare på banan o sett både det ena o andra i skytte. En hade inte skjutit på 20 år på älgen ??!! Gick ju inte så bra såklart, man undrar ju.
    Jag har inte skjutit in mig på min nya 30-06 , brons har jag men brukar skjuta guld o det vill man ju igen 🙂
    Lördag blir det lerduveskytte o på söndag är det kuljaktstig i Målilla. Bra träning. NÄsta söndag går nästa här i trakten o sedan 29 sep. Alla ligget inom nära håll o då får man passa på.

      • Hej Jaktliv, hittade precis din blogg. Mycket intressant läsning, bronsmärket är att man får 3 serier med alla skott inom träffområdet. Ett krav som du vet många jaktlag har. Silver är 4serier á 15p per serie, Guld är minst 17p per serie.
        Tips, torrklicka minst 100ggr per avlossat skott, det låter mycket. Men hjälper otroligt. Lyft bössan. Välj en prick att hålla på (jag använder en nock på ladugården på ca 100m), klicka och repetera lungt och stilla 2 ggr och gör om. Samma på älgbanan, fråga om du får stå bredvid banan och svinga och klicka med. Allt för att bli bekväm med ditt vapen, övningskytte ska va kul! Lycka till.

Kommentera

