Jag sköt mig själv i pannan …

Snart drar älgen iväg. Då gäller det att vara beredd.

Snart drar älgen iväg. Då gäller det att vara beredd.

I lördags hade vi gemensam skytteträff med älgjaktlaget. Jag sköt både riktigt bra, och rätt dåligt. Dessutom i min egen panna.

Vi skulle skjuta tre serier på älgbanan. Först på en stillastående älg, sedan en löpande. Efter det skjuts det på en ny stillastående, och så en löpande tillbaka.

Grabbarna Gerth och Lelle väntar på sin tur.

Grabbarna Gerth och Lelle väntar på sin tur.

Vi är två tjejer i jaktlaget. Här är Erika Båtsman.

Vi är två tjejer i jaktlaget. Här är Erika Båtsman.

Första omgången fick jag fullträff på stillastående OCH på löpande, hör och häpna. På väg tillbaka blev det fullträff på stillastående och sedan miss på löpande, jag låg för långt fram. Ungefär så fortsatte det. Bra träffar på stillastående, och allt från fullträff till totalmiss på löpande. Jag har som ingen riktig taktik där … man skulle få skjuta på löpande oftare …

Jag får ett pulspåslag när jag skjuter på banan. Man får inte hålla på och fundera och rappla, då skiter det sig. I min iver kommer jag närmare och närmare kikarsiktet. Och till slut – pang – flyger kikarsiktet upp i pannan. AJ!

Fick en snygg bula som värkte rejält. Men det blev ett bra samtalsämne vid den cykelfest som hölls i byn samma kväll! =)

Här är jag med min bula i pannan. Så går det när man blir för ivrig.

Här är jag med min bula i pannan. Så går det när man blir för ivrig.

8 thoughts on “Jag sköt mig själv i pannan …

  1. 🙂 en bula minsann…..ja det gäller att hålla i. Det händer flera så du behöver inte bry dig om det.
    Fick mail av Leif som förmodligen läst mitt svar i förra inlägget. Kul. ska svara. Kuljaktstigen gick åt fanders…urdåligt. Nu har jag bara ett par serier förra veckan med min nya bössa och man är lite ringrostig med kulskyttet då. Vi får se på nästa stig 25 aug, 8 sep o 29 sep. Man blir ju lite nervös när det är lite folk i banan o man känner lite tävlingsnerver fast man bara tar det som en träningsrunda.
    Bra gick det för vår kompis som var med,när vi lämnade hade han första platsen 93 av 115 och han hade aldrig gått banan.

    • Tack Majsan, försöker att tänka att det händer flera. Det sa också en av ”gubbarna” – att vissa till och med slog hål i pannan så det blödde, eller fick in kikarsiktet under ögonbrynet med ett präktigt blåöga som följd.
      Kul att Leif hört av sig, jo han är riktigt ivrig att få hjälpa till. Synd på kuljaktsstigen, men jag tycker du är tuff ändå som vågar bege dig dit och verkligen testa skyttet. Tänk på alla fegisar som stannar hemma … =)

  2. Ha ha, ja så kan det gå, du får vara glad att det ”bara” blev en bula å inte ett spräckt ögonbryn… 🙂 Löpande är lite lurigt och jag tror att de flesta skjuter bäst åt ena hållet. ”Förr i tiden” sköt man alltid först stillastående några serier och sedan bara löpande…men det är väl både och med det…Kram kram å ha en bra vecka!

Kommentera

