Bra träning – trots inställt Riksprov

Hagel söker på genrepet, iförd sitt nya jaktskynke.

Hagel söker på genrepet, iförd sitt nya jaktskynke.

På måndag var jag och Hagel och hade ett sorts genrep hos uppfödaren inför Riksprovet. Dagen efter fick vi veta att provet var inställt.

Det känns tråkigt. Som om luften gick ur mig. Jag har ju siktat på det här och sett fram emot det så länge.

Så här motiverar Huvudstyrelsen för Svenska Vorstehklubben efter att ha samrått med Västerbottens vorstehklubb:

”Vi har senaste tiden inventerat de tilltänkta provmarkerna för Riksprovet. Marker som normala år anses vara bland Västerbottens bästa fågelmarker. Resultatet är nedslående och fågeltillgången är sämre än ifjol som vi då tyckte var ”sämsta möjliga”. Totalt sett har vi inventerat 7 olika marker och på 5 av dessa marker har vi hittat 0 – 2 fåglar på en hel dags inventering. På 2 marker har vi hittat 10-15 fåglar. De marker där vi hittat en del fågel är marker som kommer jagas ganska hårt dagarna innan provet och vi har ingen möjlighet att stänga dessa områden inför provet.”

Så det var trist. Men jag får rycka upp mig och tänka på kommande jaktprov. Bland annat väntar ett i Burträsk och även den så kallade Ladypokalen. Plus riktig fågeljakt förstås.

En fördel är att jag får mer tid att ta vara på intryck och lärdomar jag fick vid genrepet.

Vivvi, som har kullbrorsan Bruno, var också med på genrepet. En glad tjej – trots att hon lyckas blinka här på bilden.

Vivvi, som har kullbrorsan Bruno, var också med på genrepet. En glad tjej – trots att hon lyckas blinka här på bilden.

Uppfödaren Irene Nilsson in action med sin tik Jaga.

Uppfödaren Irene Nilsson in action med sin tik Jaga, kullsyrra till Hagel och Bruno.

Här tränar jag och Vivvi på att gå i eftergrupp. Visst var det en läcker vegetation i skogen här?

Här tränar jag och Vivvi på att gå i eftergrupp. Visst var det en läcker vegetation i skogen här?

Det här bedömer jag att vi behöver träna mer på:

Vi behöver bättra på stadgan vid vattenapporteringen. Även vid arrangerad apportering i skogen efter skott. Det tänker jag göra genom längre väntetider och även att många gånger hämta fågeln eller apporten själv. Även i vatten – men inte så djupt … =)

Vi behöver stabilisera avlämnandet vid vattenapporteringen. Det där att skaka sig verkar tyvärr vara högprioriterat … Kommer att börja med att peppa Hagel järnet när han har sista metrarna kvar in till mig. Berömma massor när han lämnar hos mig INNAN han skakar sig. Gorma om han skakar sig före. Kanske bara kasta i apporten på grunt djup så han inte blir så jätteblöt och kan tänka sig att vänta med skaket ett tag, tills jag säger ”Skaka”.

Vi behöver träna mer på att söka ut ordentligt även i främmande skogar. Och att han inte ska känna något sorts ”vallningsansvar” och måsta se till hur eftergruppen har det. Utan söka åt sidorna och framåt. Inte bakåt. Jag har en plan om komma till en nivå där min sambo kan gå med Hagels lekbästis bland våra sibbar, Lavin, i en sorts eftergrupp och Hagel bara fokuserar på söket ändå. Men då underlättar det förstås om det finns en del fågel … :-/  Vi fann tyvärr ingen på vårt genrep.

Avslutar med en bild på Bruno, kullbrorsan till Hagel. Kullen fyllde ett år dagen efter genrepet. Småpluttarna har blivit stora! =)

Grattis Bruno på ettårsdagen!

Grattis Bruno på ettårsdagen!

Kommentera

