Regn – desto större anledning att träna

Klädd efter väder. Fast kameran blev lite fuktig ...

Klädd efter väder. Fast kameran blev lite fuktig …

Jag vet. Regn och snålblåst är inte kul. Med min rubrik menar jag inte att man ska träna varje gång det regnar. Men i alla fall se till att göra det några gånger. För det kan ju faktiskt regna när man är ute på jakt. Eller på jaktprov.

Och jag vet en sak till. Att regnvädret alltid ser sämre ut från insidan, än när man väl begett sig ut. Då är det liksom inte lika ruggigt – om man klätt sig efter väder alltså.

Jag klädde mig bra. Sedan tog jag med mig portugisiska vattenhunden Trassel och vorstehn Hagel för vattenapportering och måsspårning.

Hagel apporterar måsen.

Hagel apporterar måsen.

Trassel kommer in med flytdummien ...

Trassel kommer in med flytdummien …

Men är lite odygdig, släpper apporten och skakar sig.

… men är lite odygdig, släpper apporten och skakar sig.

Det är perfekt att träna hundarna på att sitta still i regnet och vänta på att jag trasslar upp spårlinan, perfekt att träna på att inte skaka sig i tid och otid, perfekt att träna på att hoppa i plurret även om vågorna skvalpar och regnet smattrar ned i träsket.

Också perfekt att regnträningen är avklarad för att tag framöver. Så man med gott samvete kan träna vidare när det är bättre förhållanden. =)

Måsen fick komma in och få frisyren återställd med hårfönen. Trassel och Hagel övervakar allt noga.

Måsen fick komma in och få frisyren återställd med hårfönen. Trassel och Hagel övervakar allt noga.

4 thoughts on “Regn – desto större anledning att träna

  1. Absolut, träna skall man göra i alla väder för vips sitter man där med ett eftersök i -23, mörker och snöfall…..
    Hur som helst, jag brukar spä ut blodet när jag lägger spår. Dels för att dryga ut det och dels för att simulera att man spårar efter ett regnfall.

  2. Ja det är verkligen så, att inifrån kan det se ruggigt ut, men kommer man sej ut med bra kläder så är det riktigt mysigt 😀 Trist att skogsprovet blev inställt…och så trist att det verkar vara dåligt med skogsfågel överallt iår…

    • Ja, verkligt synd på det inställda Riksprovet. Hade längtat så. Men som du säger – ännu mer trist med fågelbristen som sådan. Jag kanske får börja jaga räv trots allt!?

Kommentera

