Ingen skogsfågel — men en bulle på en sten

Hagel söker, och söker.

Hagel söker, och söker.

När det gäller skogsfågeljakten har vi hittills inte fyndat annat än nervösa duvor som flaxat iväg i god tid. Det skulle verkligen vara roligt att få finna en ”riktig” fågel nu, och låta Hagel få visa upp allt han lärt sig.

Gänget som stack iväg på skogsfågeljakt.

Gänget som stack iväg på skogsfågeljakt.

I måndags stack jag, Hagel och sonen ut en sväng. Jag ville kolla av en ny skogsmark som övergick till ett kalhygge. Vi hade perfekt motvind. Och Hagel sprang fina rundor och sökte så tappert, men förgäves. Ibland tycker jag nästan att det är bra att han är så oerfaren, så han inte blir så deppad för att han inte lyckas, om ni förstår vad jag menar. En erfaren hund som vet vad som förväntas av den måste tycka det är väldigt jobbigt att inte finna fågel.

I början på september ska jag, Hagel och vännen Therese med vorstehtiken Della på en skogsjaktkurs i Moskosel. Jag hoppas verkligen att det är mer fågel där.

Femåringen Leo såg ut att trivas.

Femåringen Leo såg ut att trivas.

Nåja, det blev en trevlig dag ändå. Jag är imponerad över femåringens vilja att knata fram över kalhygget. Han är så sugen att få se en pippi bli skjuten. För sen ska han leka med den, säger han.  Han vill ”prata” med deras näbbar och ”springa” med deras fötter såsom han gjort med trutarna och måsarna som varit apporteringsvilt.

Vi avrundade på en stor sten med bulle, godisnappar och vatten. Sedan med ett svalkande dopp för Hagels del. Så jag tror han var rätt nöjd ändå.

Men bristen på fågel har fått mig att fundera. Kanske man skulle försöka ”plantera in”? Helst orre och tjäder förstås, men det får man väl inte? Men rapphöna och fasan … är det ett alternativ? Hur krångligt är sådant? Krävs det typ femtiotre tillstånd från diverse myndigheter eller?

Vatten till Hagel.

Vatten till Hagel.

Tröttsamt i värmen!

Tröttsamt i värmen!

Bulle till Leo.

Bulle till Leo.

Och bad på slutet.

Och bad på slutet.

4 thoughts on “Ingen skogsfågel — men en bulle på en sten

  1. Trevligt ändå med en skogstur! 🙂 Vore nog väldigt kul för både dig, Leo och Hagel med en skjuten pippi men nog kommer ni dit! 🙂 Fågeltillgången är dålig i år men inte lika dålig som i fjol och nästa år är det garanterat ännu bättre om nu det kan vara någon tröst… 😉 Synd att du inte fick dig någon sjöfågel heller men de fanns där iaf så ge inte upp! 🙂 Jag vet att många mixtrar med t.ex. fasaner men jag har ingen koll på det tyvärr. Själv hoppas jag att skogsfåglarna finns i massor på helgens jaktresa! 😉 Kram på er!

  2. Härliga bilder från er tur! men visst är det trist att det är så lite skogsfågel…men det varierar ju alltid från år till år…Många har ju rapphöns/fasaner i bur under sommaren och släpper ut några då de tränar. De kommer sen oftast tillbaka om man lämnar fler kvar i buren, (de kallar tillbaka de utsläppta..) Ibland drar de dock till skogs och blir nog mat åt nån räv. Men i Umeå ska det visst finnas några fasaner som klarat sej i det fria sedan fler år tillbaka…

  3. Härliga bilder. Här har Martin & Tarro varit ut på 2 turer men inte sett mer än nån järpe och en hare. Men andra har sett och skjutit fågel så det verkar finnas lite fågel iaf. På söndag åker Martin & Tarro iväg för en veckas älg & fågeljakt så då hoppas vi på bra resultat 🙂
    Hoppas att du & Hagel stöter på fågel snart och att du får fälla en pippi 🙂

Kommentera

