Rivstart på älgjakten!

Här drar vi älgtjuren i vår nya pulka. Jag drog också, men släppte på slutet för att hinna fota. Det blev genast jättemycket tyngre för de andra ...

Här drar vi älgtjuren i vår nya pulka. Jag drog också, men släppte på slutet för att hinna fota. Det blev genast jättemycket tyngre för de andra …

Vi hann inte sitta länge på vårt första pass förrän en tjur sköts på ett pass inte långt från mitt. Det var Björn som sköt sin fjärde eller femte älg.

– Jag hade precis stoppat näven i godispåsen när jag fick syn på tjuren. Sakta smög jag upp handen och satte upp bössan. Men då var kikarsiktet alldeles immigt så jag fick sitta och putsa det försiktigt innan jag kunde skjuta, berättade han efteråt.

Björn lyckades skjuta tjuren, trots att han just hade stoppat handen i godispåsen.

Björn lyckades skjuta tjuren, trots att han just hade stoppat handen i godispåsen.

När tjuren skulle hämtas, långt ut på ett jätteeländigt kalhygge förstås, fick vi använda vår nya pulka för första gången. Fiffig grej måste jag säga. Nu gled älgen mycket lättare, och dessutom var den mycket fräschare när den kom fram. Älgjaktlaget drog tillsammans med goda miner och glada tillrop. Med den här trevliga början var stämningen på topp. Och tempot högt.

– Herregud vi springer ju, pustade Anders som drog först i ledet.

Det tog på krafterna att släpa älg. Även för en stark oxe som Östen.

Det tog på krafterna att släpa älg. Även för en stark oxe som Östen.

Nu är älgen framme vid grusvägen. Tur vi har folk som har stora maskiner med kranar.

Nu är älgen framme vid grusvägen. Tur vi har folk som har stora maskiner med kranar.

Efter att tjuren klätts av och hängts upp stack vi ut på nästa pass. Per-Anders gick med sin gråhund Tassa som snabbt fick korn på något intressant. Jag satt på pass i andra änden av området och har inte alla detaljer helt klara.

Men snart hade två kalvar skjutits, först en av Kristoffer och nästa av Lelle. Vilken rivstart!

Efter det blev det två händelselösa omgångar med drevkedja och passare. Sedan var alla rätt mosiga. Vi hade börjat klockan 06.00 och nu visade klockan drygt 17.00.

I morgon kör vi igen från klockan 06.00. Undra vad som händer då!?

Jag på första passet, som inleddes med regn.

Jag på första passet, som inleddes med regn.

2 thoughts on “Rivstart på älgjakten!

  1. Härligt med en sån pangstart! 😉 Martin & gänget har inte haft igång en enda älg idag så vi hoppas på bättre jakt imorgon!
    Jag & Lasse har varit och tränat hundarna och när vi kommer tillbaka och jag sätter in ”småttingarna” så försvinner Selene och börjar skälla älg här nedanför. 2 vuxna djur var det och hon jobbade så fint med ett jättebra skall 😀

Kommentera

