Nja, vi imponerade inte precis

Morgonens genomgång av domaren Robert Lundgren, Piteå.

Morgonens genomgång av domaren Robert Lundgren, Piteå.

Är precis hemkommen från mitt första jaktprov för vorstrar, ett skogsprov. Det gick både bra och dåligt.

Vi var fem ekipage, jag och en till i unghundsklass, resten i öppen klass. Vi gick ut i skogarna kring Villvattnet, utanför Burträsk. Mitt första släpp började illa. Hagel lekte med en pinne, jag tog av honom den och skickade ut honom igen. Då gick han en gång till och hämtade pinnen! Efter att jag tagit av honom den igen knatade han vidare, jag ska inte påstå att han sökte fågel på riktigt. Jag skämdes. ”Borde jag höra med domaren om jag kan bryta redan nu och gå hem”, funderade jag.

Men så plötsligt fick Hagel vittring på fågel. Han följde en löpa med stort intresse och stor iver. Och sen hörde vi de tunga vingslagen av en tjäder som lättade bakom några träd. Förbannat.

Domaren Robert Lundgren i en fikapaus.

Domaren Robert Lundgren i en fikapaus.

Delar av min grupp - när vi följde efter  den som för tillfället sökte fågel.

Delar av min grupp – när vi följde efter den som för tillfället sökte fågel. Martin Åkerlund med Dexter och Joakim med Krut.

Sören Johansson och strävhåret Alvin i lunchpausen.

Sören Johansson och strävhåret Alvin i lunchpausen.

Joakim fikar och Krut ser på.

Joakim fikar och Krut ser på.

Nästa släpp hände just inget spännande. Tredje släppet gick Hagel nära mig och det var mellan varven tveksamt om han verkligen sökte fågel. Domaren Robert Lundgren, för övrigt från Piteå, ska ha en eloge för att han höll skenet uppe med sin humoristiska kommentar:

– Hunden är ju från Piteå, så det kan ta tid …

Fjärde släppet hade jag gruvat mig för. Nu borde ju Hagel vara trött och liksom ännu sämre. Men han gick helt plötsligt ganska bra

– Vad har du gett honom, skogaholmslimpa, kommenterade Robert.

Vi gick genom skogen och ner mot en myrkant. Jag och Hagel tog vänster sida om en grupp granar. Domaren tog höger sida. Hagel drog iväg en bit. Och just framför domarens fötter drog en ripa iväg! Ny svordom!

Efter det hände inte så mycket mer intressant för vår del. En klubbkompis, Bength Hägglund, lyckades finna fågel i stort sett på alla sina släpp med hunden Devil. Fina stånd och avance. Det blir lätt att man tänker ”Vilken tur han har då”. Men det är ju så som någon sa: ”Ju mer jag tränar – desto mer tur har jag”. Bength och Devil är ett samtränat ekipage och jag vet att Bength lägger ned mycket tid på jakten. Så det var väl unt att de senare fick ett förstapris och därmed får starta i elitklass i morgon söndag.

En glad Bength Hägglund och hans Devil.

En glad Bength Hägglund och hans Devil.

Jag och Hagel fick betyget ej godkänd. Helt förståeligt. Och jag funderade om jag verkligen borde slösa domartid på att gå även söndagens prov. Men jag har bestämt mig för att genomföra provet ändå. Det var så pass många fågelsituationer i min grupp att jag bedömer att det är värt det. Som Martin Åkerlund i min grupp sa:

– Det är lite som triss. Plötsligt händer det.

4 thoughts on “Nja, vi imponerade inte precis

    • Tack du, ja jag envisas ju med att om han bara får en eller två riktiga fågelsituationer så borde den stora polletten ramla ned. Så jag hoppas och fortsätter leta fågel!

  1. Ja för tusan, klart du ska gå provet idag igen, du har ju betalat för det så se det som ett träningstillfälle 🙂 Även om inget går bra idag så lär man ju sig något varje gång, om inte annat kanske att träna mer med pinnar som störningsmoment 😉
    Lycka till!! Jättekul att följa din blogg, är i samma situation som dig, fast med en stötande fågelhund 🙂 Snart dags för vår jaktprovspremiär!!
    Ps. Hur ska man vinna något om man inte vågar 😉

    • Tack Maria för peppen! Kul att du hittat hit! Och roligt att det snart är dags för dig med. Ja, idag blev det både ganska lika, men också annorlunda. Återkommer om det i morgon! 🙂

Kommentera

