Från björnfrossa till mazariner

Jag och Hagel går i eftertruppen.

Jag och Hagel går i eftertruppen.

Söndagens jaktprov i Villvattnet började med en sorts björnfrossa. Vi var tre ekipage i mitt gäng: Bength och Devil som klarade förstapris i öppen klass dagen före och nu gick i elitklass, Juha och Spira från Saltmyran, Arvidsjaur i öppen klass och så jag och Hagel i unghundsklass.

På mitt första släpp hamnade vi på en myrkant. Hagel drog iväg åt vänster och det syntes hur han vindade i motvinden. ”Gissningsvis älg”, tänkte jag. Men han gick ut fint så jag lät honom hållas, han kunde ju snubbla över en fågel på vägen.

Så avbröt han vindningen och stannade till vid några buskar på myren. Det var nästan som om han stod och jag blev först beredd på fågel. Men han stod så konstigt. Inte glatt. Inte förväntansfullt. Utan med låg, rädd position tog han några tveksamma steg närmare den doft han träffat på. ”Ett älgkadaver kanske”, funderade jag.

Plötsligt släppte han doften och kom springande mot mig som för att fortsätta sitt fågelsök. Då fick han syn på provledaren Carl-Johan och domaren Ingemar.

– Vooooovooovvvoov! skällde han på typiskt ”jag-är-en-rädd-fjortis-vovve-som-ser-spöken” -sätt.

Men snyggt! Ska vi lägga till det till också på vår påhittiga lista över alternativa aktiviteter att roa sig med på att jaktprov …

Jag försökte fortsätta, men Hagel kunde inte alls fokusera. Inte när vi hade två spöken med oss hack i häl. Så vi fick hälsa på dem ett tag och sedan provade jag att fortsätta igen. Men det gick sisådär.

– Det finns björn i trakten, så nog kan det ha varit det han kände där borta, sa både Carl-Johan och Bength.

Usch, så som Hagel vindade kändes det som om den inte varit långt borta i så fall. När jag kopplat Hagel och gick i eftertruppen så funderade jag på vad som kunde ha hänt om björnen dykt upp och varit på dåligt humör.

Provledaren Carl-Johan och Bength i samspråk.

Provledaren Carl-Johan och Bength i samspråk.

Juha och Spira visade var skåpet skulle stå.

Juha och Spira visade var skåpet skulle stå.

Vanlig vy på vårt jaktprov.

Vanlig vy på vårt jaktprov.

Nåja, till nästa släpp hade jag och Hagel hunnit lägga det där bakom oss. Nu var det nya tag. Han gick ut rätt bra och sökte. Sedan gick det snabbt. Han hittade en löpa, hann knappt börja följa den förrän en ripa drog iväg med högljudda synpunkter. Hagel sprang efter en bit, vilket jag tillät så han skulle hinna få se den ett tag. Sedan sa jag ”stanna” och han stannade direkt. Kul!

Men den såg inte ut att dra iväg så långt. En örn hade cirkulerat i luften en stund innan, och den var nog rädd att bli örnmat.

– En nyslagen ripa är jättetufft för en unghund. Så vi byter till Juha nu, sa domaren Ingemar.

Jag och Bength fick stanna kvar och börja med lunchen under tiden. Efter en stund hördes ett ”pang”. Och ett bra tag senare ett pang till. Det innebar troligen att de inte fått ett skottläge på ripan utan bara skjutit i luften, och att de direkt efter gjorde en arrangerad kastapportering.

Juha och Spira kom tillbaka med Ingemar och Carl-Johan. Spira hade haft ett jättebra stånd på ripan, men sedan följt efter lite väl långt efter avancen, vilket hade gjort det svårt att skjuta. Kastapporteringen hade gått jättebra. Juha var nöjd och plockade upp en mazarin ur ryggsäcken.

– Det här är min turmazarin. Jag måste ha en sådan med på jaktprov. Då går det nästan alltid bra, sa han och tillade:

– Någon som vill ha?

Vi andra tackade nej, Jag hade ryggan full med snickers och tyckte inte att jag behövde något mer sockrigt. Det var kanske synd.

Spira får vatten efter sitt sök av husse Juha.

Spira får vatten efter sitt sök av husse Juha.

Söndagens domare Ingemar.

Söndagens domare Ingemar.

Mitt nästa släpp gick väl rätt bra, han gick ut fint och sökte hyfsat. Men nog såg jag att han inte har den där medvetenheten om vad han gör. Återigen – den stora polletten har inte ramlat ned än. Vilket domaren Ingemar påpekade när vi även denna gång fick betyget ej godkänd.

– Men alla vi som haft unghundar vet hur det är. De har det i sig och det kommer fram till slut. Det gäller bara att vara ute mycket i skogen och hitta fågel så ramlar polletten ned snart.

Jag förstod det. Jag var inte särskilt deppad. Det var en chansning och den gick inte hem.

– Jag var med i unghundsklass förra året, och hunden hade aldrig haft en riktig fågelsituation. Så jag tänkte att det får bära eller brista. Det sa bara tjong så hade hon haft två bra fågelsituationer med avance och jag fått en åtta och förstapris, berättade Juha.

Ja, så kan det också gå. Kanske beror det på turmazarinerna? Det får jag prova nästa gång – nästa år!

8 thoughts on “Från björnfrossa till mazariner

  1. Nu har ni ju provat på det hela och fått lite erfarenhet, framför allt du som hundförare 🙂 tror på er och nästa år ska du se att det går jättebra när Hagel är mer mogen och fått mer vana! 🙂

  2. Häng inte läpp nu, det var bra träning! På det igen! Ut så mycket du kan med han nu.
    Vi har rådjursjaktpremiär imorgon. Klart man har ledigt. Helig dag för en jägare med rådjurshundar. Trym och mamma Tyra får gå. Ayla är i löp så det är dumt. Men hon borde få tid då jag vill ta ett jaktprov snart, hon har bara en etta kvar till jaktchamp. Rapport om jakten kommer såklart imorgon!
    Majsan/

    • Nejdå, jag ska inte hänga läpp. Till helgen drar jag till Ammarnäs och hoppas på att den stora polletten finns där 🙂 önskar skitjakt när det gäller din rådjursjakt! 😉

  3. Ja det var iaf bra att du/ni testade å nu kan det ju bara bli bättre! 🙂 Spännande med björn, lite synd att ni inte fick se en liten skymt av den, iaf på lämpligt avstånd 😉 Mazariner verkar vara ”the shit”! Inte Snickers…du får nog byta energitugg 😉 Stor skitjakt till helgen! Kram kram!

    • Jo, det känns skönt att ha gjort det. På så vis har jag lite bättre hum nästa gång. Jo, björnen, om det nu var det, blev lite extra krydda på gott och ont =) Och mazariner blir det nog redan nu till helgen. Då rackarn …

Kommentera

