”Ta buköppnaren och kom”

Första dagen på älgjakten fick vi en älgtjur och en kalv. Jag kom lagom till efterarbetet.

Första dagen på älgjakten fick vi en älgtjur och en kalv. Jag kom lagom till efterarbetet. Foto: Therese Loberg

Vi jagade älg i helgen. Jag missade när det blev som hetast, men det kompenserades strax därefter.

Jag hade lyckats dubbelboka mig på lördagen och tackat ja till en körning med hundspannet. Två personer skulle komma och åka barmarksvagn, samtidigt som jag skulle vara med i älgjakten. Men jaktledaren beviljade mig ledigt mellan klockan 10–12 så det gick bra. Fast jag hörde på kom-radion hur det började hetta till just när det var dags för mig att avvika. Jaktkompisarna hade sett både en älgtjur samt en ko med kalv. ”Nåja, ibland kan det ta tid innan det blir läge” försökte jag tänka när jag åkte hem. Fast just när gästerna kom för sin tur hörde jag hur det small två skott långt borta i skogen.

Nåja, nu var det bara att fokusera på hundspannsturen och gästerna. Vi hade Therese Loberg med oss också. Hon är från Stockholm och går bildjournalistutbildning i Sundsvall. I utbildningen ingår att göra ett större fotoprojekt som hon ville göra hos oss och våra hundar. Så hon hänger med oss på olika händelser och vardagsbestyr.

Efter turen ringde jag jaktledaren för att höra vad som var i görningen. De hade skjutit tjuren och kalven och var strax på slakteriet. Jag fick gärna komma och hjälpa till, sa han. Så jag tog med mig Therese dit också. Även om det kanske inte passade hennes hundprojekt så kunde det vara intressant att få se när vi klädde av älgarna och så, särskilt om man som hon aldrig sett en älg på riktigt.

Vi hann i princip bara komma dit så hojtade en av herrarna på mig.

– Kom nu, ta buköppnaren och öppna tjuren, kommenderade han med myndig stämma.

Jag tvekade. Skojade han eller. Varför välja mig när det fanns åtminstone tio andra på plats som gjort det någon gång förr? Jag menar – om han ville ha det ordentligt gjort? Men samtidigt är det förstås intressant att lära sig. Jag har hittills mest stått och hjälpt till att skära loss skinnet från kroppen, aldrig öppnat en älg och tagit ur maginnehåll och annat.

Men han drev på med en irriterad rynka mellan ögonen. Jag fick känslan att jag fått uppdraget som ett ”straff” för att jag missat ett par timmar och inte varit med och dragit tjuren ut ur skogen. Han viftade otåligt mot buköppnarverktyget som låg intill älgen. Själv höll han på att öppna upp i halsen på tjuren för att lossa på strupen.

Fyra andra jaktkamrater stod och höll i var sitt ben på tjuren så att magen och bröstkorgen vändes uppåt. De peppade mig att testa. Okej då, då kör jag då. Även om det var ett ”straff” så är det lärorikt. Eller så tyckte han bara att det var min tur att lära mig. Han kanske till och med såg mig som ett särskilt snabblärt ämne!? =)

Nog ser jag lite villrådig ut. Tur man har kolleger som vill förklara och förstår att man behöver guidning i början. Foto: Therese Loberg

Nog ser jag lite villrådig ut. Tur man har kolleger som vill förklara och förstår att man behöver guidning i början. Foto: Therese Loberg

Men snart blir jag lite klokare. Foto: Therese Loberg

Men snart blir jag lite klokare. Foto: Therese Loberg

Så jag började skära vid bröstbenet och öppnade magen mer och mer. Efter det instruerades jag att skära sönder en hinna som var som en vägg mellan hjärta/lungor och övriga maginnehållet. Jag skar loss olika hinnor som höll hjärta och lungor på plats. Sedan skulle jag dra ut hela paketet med hjärta, lungor och strupe. Tjuren var stor. Jag nådde inte ända till strupen, utan tog tag i hjärtat, stort som en fotboll, och drog det jag hade. Det hände ingenting. Efter ytterligare några försök fick jag be en erfaren kille hjälpa mig. Han fick till slut loss det.

Under tiden stod Therese och fotade det hela med stora ögon. Vilken grej!

– Jag är imponerade att jag står kvar än. Jag trodde att jag skulle tycka att det var äckligare, men det är så intressant, berättade hon.

Har ni varit med om något liknande? Att ni har kastats in i saker eller uppgifter som ni inte behärskar men fått lära er? Och vad tror ni? Var det ett ”straff” eller att jag sågs som en smart, läraktig kandidat? =)

10 thoughts on “”Ta buköppnaren och kom”

  1. Vilken lycka Susanne! Att få bli instruerad av dom som vet och redan kan, jag blir grön av avund! Strunta i om det var ett straff eller inte, du gick förmodligen inte därifrån dummare 🙂

    • Nej, precis! Det är ju jätteroligt att de vågar låta mig gå lös på tjuren. Jag kommer att känna mig tryggare redan nästa gång. Perfekt sen också om jag skulle lyckas fälla ett rådjur så kan jag fixa det där själv.

  2. Vilken bra jaktledare du har! Utföra något själv är den bästa läran. När du skjutit kalven är den uttagen o klar innan dina jaktkamrater hunnit fram:-)

    • Tack för din kommentar. Jag kanske var otydlig, det var inte jaktledaren som gav mig i uppgift att öppna tjuren, utan en annan herre. Men du har rätt – att få prova direkt själv medan kunniga står bredvid och förklarar är guld värt! Jag är tacksam över att de vill att jag ska lära mig. Det blev bara lite abrupt den här gången 🙂

  3. Ja alla i laget ska kunna det där så det var bra att du fick lära dig. Du ska nog se att du kommer att få göra det där oftare i framtiden så att du snart kan göra det när du blundar 🙂

  4. Tja, svårt att säga vilket, men varför bry sig om det? Huvudsaken var väl ändå att han trodde på dig och att det fanns andra till hjälp. Han hade säkert aldrig lämnat dig i sticket för att du skulle göra allt själv….det är han nog för snål om köttet för, fniss….
    Jag har försökt men man är ju ”tjej” och inte lika stark som killarna och som tur är så fick jag gentil hjälp för jag kan lova att jag hade aldrig klarat det själv.
    Vi har inte ens skjutit en älg i år än….undrar om det blir någon alls….

Kommentera

