Hurvigt på sista älgpasset

Dottern Lovisa gjorde sitt bästa för att uthärda kylan på älgpasset.

Dottern Lovisa gjorde sitt bästa för att uthärda kylan på älgpasset.

I lördags jagade vi älg. Antagligen sista gången för den här hösten. Det blev en kall förmiddag. Men på sista passet fick jag med mig tonåriga dottern!

Så roligt att hon ville hänga med ut igen. Sist blev det en ganska blöt historia, som ni kan läsa här, och hon har inte varit så peppad sedan dess. Men nu fick jag med henne igen. Fast … jag tror det dröjer till nästa gång.

Vi satt och frös i kapp på vårt pass, utan så mycket som en hare i sikte. Vi gympade, dansade och Lovisa kurade allt vad hon kunde i filten hon tagit med för att få upp värmen. Inget tycktes hjälpa. Det är så det är att jaga i sena oktober.

När vi gick tillbaka muttrade dottern:

– Det här var ju jättekul. Jag hänger gärna med igen – typ år 2018, sa hon syrligt.

Jag skrattade. Okej, 2018, då finns det i alla fall en öppning liksom. Då ska jag ordna sol, älg på passet och massor av fika!

Här går vi tillbaka från passet. Skönt att få röra på sig!

Här går jag tillbaka från passet. Skönt att få röra på sig!

6 thoughts on “Hurvigt på sista älgpasset

  1. Satt ni i torn eller på markpass? Vi gör alltid upp en liten eld när vi sitter på markpass, då kan man hålla sig hyfsat varm och älgarna störs inte av att man har eld, röken döljer ju en del av vittringen också 🙂

    • Precis, vi skulle ha gjort upp en eld. Hade garanterat blivit mysigare då. Så det lägger jag till på min lista över vad som ska vara med nästa gång dottern vill följa … =)

  2. Ja det spelar faktiskt ingen roll hur mycket kläder man har på sig när det börjar bli kyligt och när solen dröjer med sina värmande strålar! Eld är det enda som kanske kan funka 🙂 Förhoppningsvis har Lovisa glömt bort det där till nästa höst! 😉 Kram på er!

Kommentera

