Inspirerande så gräset sprutade

Så här ser boken ut.

Så här ser boken ut.

Jag har berättat tidigare att jag köpt boken som jag inte trodde fanns som heter ”Apportering till vardag och fest”.  Nu kommer en liten recension. Boken är så mycket. Den har verkligen allt. Allt från gripa och hålla fast till dirigering, jaktprov, vattenprov och problemlösning.

Så här ser illustrationerna ut.

Så här ser illustrationerna ut.

Den är enormt inspirerande. Jag läste till exempel om dirigering och blev så sugen att testa några övningar som författarna föreslog att jag var tvungen att sticka ut direkt! Som ni ser på sommarbilderna var det ett tag sedan jag fotade övningen.

Dirigeringen på avstånd.

Dirigeringen på avstånd.

Dirigeringen på avstånd! Så peppad han var Hagel. Men ändå hyfsat lydig - även om det vibrerade =)

Dirigeringen mer nära! Så peppad han var Hagel. Men ändå hyfsat lydig – även om det vibrerade =)

Jag tog med mig Hagel till ett fält intill. Där testade jag dirigering rakt fram med ut-kommando till en papptallrik med korvbitar, sedan blåsa stanna-kommando med visselpipan. Efter det höger eller vänster till nya papptallrikar med korvbitar.

Hagel var så peppad att jag blev full i skratt. När jag skulle ge ut-kommandot satt han bara och vibrerade! Jag fick börja röra mig lite i slow-motion med först vänstra handen och sedan högra för att lära honom att inte gå iväg på minsta viftande. För varje rörelse vibrerade Hagel i riktning mot papptallriken. Roligt att se, men egentligen borde jag kanske ha avbrutit hela övningen eftersom han var så överpeppad.

Men det var så kul, när jag väl gav ut-kommandot så sprutade det bara gräs kring honom när han stack iväg. Att det kan vara så kul!? Det är nog bara att tacka och ta emot =)

5 thoughts on “Inspirerande så gräset sprutade

  1. Ja det såg onekligen kul ut och mycket fina bilder, både av dig och i boken! 🙂 Personligen har jag alltid varit skeptisk till klicker, förmodligen för att jag kan för lite, har provat för lite och för att jag aldrig skulle komma ihåg att ha den med mig…du får väl övertyga mig om motsatsen någon dag! 😉 Ha d bäst!

    • Ja, det ska jag göra. Man behöver ju inte använda klicker till allt. Men till vissa saker är den riktigt fiffig. Och det är så roligt att låta hunden uppleva stoltheten att ha lärt sig något själv.

    • Tack, jo man ska skaffa sig den ras man passar med – och som man tänkt få göra rätt för sig när det gäller de rasspecifika egenskaperna. Jag suckar djupt när folk skaffar sig en border collie för att gå runt kvarteret med …

  2. Ping: Recensioner | Apportering till vardag och fest

Kommentera

