Vad tror ni domaren tycker?

Vad tror ni han får för bedömning?

Vad tror ni han får för bedömning?

På lördag ska jag och Hagel på vår första utställning. Det blir med Vorstehklubben Västerbotten i Umeå, 13 mil söderut. Hagel kommer att gå i juniorklass med Britt-Marie Dornell som domare. Han blir en av de äldsta juniorhundarna, vilket jag hoppas är till hans fördel. Jag upplever att han inte är så stor så det kan vara bra att gå med förhoppningsvis lite mindre juniorhanar.

Nåväl, vi har inga ambitioner att placera oss särskilt bra. Jag vill bara åka dit för att få en bedömning hur han ser ut nu.

Jag är ingen större fan av utställning. Det känns lite väl ytligt för min del. Men visst, även om jag har världens bästa, smartaste jakt-, bruks- eller slädhund är det ju kul om hunden ser ut såsom den ska – att folk känner igen vilken ras det är =)

Vi har faktiskt tränat en del inför utställningen. Jag har tränat in två kommandon: trava och stå. Jag tycker om när man frivisar hunden och inte står och håller i den. Då blir det i regel ett lite trevligare och gladare intryck. Eller vad säger ni?

9 thoughts on “Vad tror ni domaren tycker?

  1. Ja jag håller också helt med, utställning är nog jobbigt utan att behöva ”ställa upp” dem! Dessutom borde de ju kunna stå som en hund ska för egen maskin!?! 😉 Jag tror att det är en fördel att han är en ”gammal” junior då man i den klassen allt som oftast får kritik för att de inte är färdigutvecklade och/eller färdigmusklade…märkligt egentligen då juniorer borde bedömas just som juniorer!?! Stort lycka till! 🙂

  2. Det har väl blivit mer nu att vi jakthundsägare måste gå på utställning. Vill man meritera sin hund på jakt så behövs ju en utställningsmerit. Det kan va bra och få en indikation hur exteriören är att klara skogens krav tycker jag. Sedan kommer ju Hagel växa på sig ännu mer då han är rätt ung nu.
    Håller tummarna.
    Vi har Engaholmsprovet nästa vecka, drev alltså och jag har anmält Ayla, Trym och Vilja

Kommentera

