Uppletande i blixthalka

Glashal byaväg.

Glashal byaväg.

Alltså den här vintern! Hittills har det då varit bland den uslaste. Så fort vi får lite snö så blir det blia, det vill säga blidväder. Och då blir det blixthalka. Jag har för första gången i hela mitt liv köpt broddar, jag höll på att bli galen att aldrig få ta ut ett steg ordentligt på promenaderna.

I veckan jobbar jag eftermiddag vilket gör att man får en chans att vara ute i dagsljuset. I går övervägde jag att jag och sonen skulle åka släde på den lilla snö som kommit. Jag tänkte bara ta några enstaka av våra slädhundar – för att kunna få stopp på dem. Men så valde jag att baka lussekatter istället. Och planerade att åka släde i dag. Dumt. För i dag var det nio plusgrader! Rena rama shortsvädret! I december!?

Hagel väntar på kommandot så han får söka.

Hagel väntar på kommandot så han får söka.

Så det blev uppletande på lägdan istället. Där var det inte halkigt. Jag tog med mig Trassel och Hagel, trampade runt på lägdan för att skapa förvillande spår och lade sedan ut nio föremål.

Trassel sökte snabbt och effektivt, för att vara en tioårig portugis.

Trassel sökte snabbt och effektivt, för att vara en tioårig portugis.

Kampa med leksak är kul tycker Trassel.

Kampa med leksak är kul tycker Trassel.

”Får jag sticka ut nu?”

”Får jag sticka ut nu?”

Sitta och titta på var ingen favorit för varken Hagel eller Trassel.

Sitta och titta på var ingen favorit för varken Hagel eller Trassel.

Snacka om att de tyckte det var roligt! De fick turas om och leta upp två-tre föremål, sedan bytte jag hund. Den som väntade fick titta på. De satt helt tysta som ljus och bara tittade på. Host, host – inte riktigt kanske =)

Efter det blev det äntligen lite lugnare i huset så jag och sonen kunde klä granen. Julstämningen börjar infinna sig!

4 thoughts on “Uppletande i blixthalka

  1. Vi har samma väder, ishalt igår på lilla grusvägen här, hade gått lika bra med skridsor. Nu har det töat bort o förhoppningen om de anmälda jaktproven verkar kunna bli av. Åker dock till Åland nästa vecka för prov.
    Övningar är alltid bra, vilket de verkar gilla ju….

  2. Ja nu vill man ha snö och riktigt vinter! Här blåser det varma vindar…:/ Kul med sök och bra träning när de får sitta och titta på 😀 Måste ta o träna lite med Najo också, han är en aning understimulerad tror jag…skulle ha haft några fåglar att träna med…Ha det så bra!

Kommentera

