Snart ska jag gå kurs

Hundar är livet – inte sant?

Hundar är livet – inte sant?

Som jag skrivit förut har jag fått en allt starkare längtan att utbilda mig till hundinstruktör. Jag har sett över olika kursmöjligheter, det ena dyrare än det andra, och som närmast 80 mil bort. Trots det hade jag anmält mitt intresse.

Men så tänkte jag – jag kollar upp lite bättre vad SBK, Svenska Brukshundklubben, kan erbjuda. Och vips faller allt på plats – precis som när jag skulle ta jägarexamen. Det visar sig att de inledande kurserna till en ny hundinstruktörsutbildning startar redan nu i januari i Piteå, åtta mil bort.

Jag behövde ”bara” bli rekommenderad av styrelsen i Skellefteå Brukshundklubb. Jag har i hela mitt liv varit en brukshundsmurvel, men de senaste åren haft en paus och ägnat mig renodlat åt hundspann och jakt. Skulle de rekommendera mig ändå? Japp, det gjorde de! Så kul.

Här är delar av mitt eget lilla gäng som jag haft kurs med.

Här är delar av mitt eget lilla gäng som jag haft kurs med.

Häromkvällen hade jag också det sista passet i min lilla minikurs i att lära in apportering med klicker. Det har varit ett bra sätt att känna efter om jag trivs som instruktör, och om deltagarna trivs med mig. Det verkar lovande, för de ville ha en fortsättning, gärna en tävlingsinriktad kurs mot lydnadsklasserna. Skulle vara jätteroligt! Det är kul att finlira på detaljerna och jaga 10-poängarna! =)

7 thoughts on “Snart ska jag gå kurs

  1. Å vad kul! och spännande! Det gäller att våga, drömmer själv om att gå naturguidelinjen, men lyckas inte få tummen ur :/ betyg som fattas…

    Svar på din fråga: Jag använder två höstsovsäckar o det funkar bra, men ska skaffa en vintersäck! Sover i underställ plus fleecetröja, fleecebyxa o duntofflor 😀

    • Tack för att du berättade om sovsäckar och annat. Jag har varit lite feg på vintertältande, men jag har en supertjock vintersovsäck och en massa underställ så egentligen finns inga ursäkter 🙂
      När det gäller din drömutbildning vet jag hur det kan vara. Ibland tänker man att ”Åh, utbildningen tar ju si och så många år och så ska jag först ägna ytterligare ett halvår/ett år till förberedande studier”. Men som en sorts syo sa till mig för en massa år sedan. ”De där åren går ju ändå. Så om tre år kan du ha blivit det du vill, eller stå kvar på samma plats som idag”. Så sätter man bara igång brukar de flesta ”problemen” lösa sig på vägen.
      Som nu med min hundinstruktörsutbildning, den inleds med två fullspäckade helger i januari. Helger då jag borde vara hemma med barn och även bidra till vårt hundspannsföretag och köra gäster. Men det går, det får bli mindre körningar just då, och jag får göra något kul med barnen sen.

  2. Ja så roligt! Jag vill oxå! Men du vet hur det är med möjligheter å tid för min del… :-/ Du kanske kan anställa mig sedan å så kan jag gå utbildning med dig? 🙂 Vi måste ses snart, om inte annat ta en kaffe eller en varm macka å prata hund å jakt! Kram och jättegod jul om vi inte hörs innan dess!

    • Jo, det vore så roligt om du också hakade på! Men jag fattar om du tycker att jorden snurrar nog fort ändå just nu. Och ja, vi måste träffas! Jag har en plan som jag ska presentera i mejl eller så … 🙂

  3. åh är det rentutav så att du kommer att börja hålla egna kurser?
    jag skulle gärna gå en typ lydnadskurs med min jämte! lära mig lite klicker och lära mig att kunna läsa av min hund bättre

    • Hej Stina. Jo, det är ett av målen med att utbilda mig. Dels ska jag förstås ”betala av” min utbildning till Skellefteå Brukshundklubb genom att hålla kurser i deras regi. Men dels också hålla kurser i egen regi. Så då får du och andra sugna komma! 🙂

Kommentera

