Då jag gav upp

SAM_2700

I normalfallet är jag en tjurig rackare, stenbock som jag är. Har jag bestämt mig för något så blir det ofta så. Lite regn eller sånt brukar jag knappt märka. Det ska då inte få stoppa mig.

Men sista tiden har det regnat rätt mycket. Ofta precis när vi äntligen fått snö. Så det blivit glashalt och supertrist igen. Jag tror det är det som urholkat min vanliga envishet.

För nu hade vi bestämt att vi skulle sova ute. Jag var superinspirerad efter bloggaren Susanne Linds senaste inlägg och tänkte att nu rackarn ska det bli av. Jag, sambon och sonen packade tält, sovsäckar, leksaker och annat viktigt. Dottern var hos sin pappa.

Jag hade aldrig ens tänkt tanken på att kolla väderprognosen. Jag menar – vanligtvis är det inget som brukar göra till eller från – jag gör ändå. När vi var klara och rullade ut från gården på lördagskvällen var det becksvart. Och hällregn.

– Det avtar, intalade jag mig.

Vi kom till skogen där vi skulle sova. I pannlampans sken tittade vi efter en bra tältplats. Vi hittade en. Regnet strilade ned. Vi stod där i det kolsvarta mörkret och jag kände –nej, nu fan får det vara! Halva grejen med att sova ute är att sitta och mysa i brasans sken och snacka en massa skit. Hur kul är det i noll grader med regn innanför jackkragen? Och sen krypa in i sovsäckar som man snabbt blöter ned, och två blöta hundar? Jag gav upp. Det tar mig emot att erkänna, men jag gjorde det.

Grabben tyckte det var kul att elda kartong. Då blev det som extra ljust i grillkåtan – ett tag.

Grabben tyckte det var kul att elda kartong. Då blev det som extra ljust i grillkåtan – ett tag.

Vi åkte tillbaka och satte igång en brasa i vår grillkåta istället. Där kunde vi mysa, äta godis, dricka rött och läsk, och snacka skit. Riktigt, riktigt skönt!

Vi samlar kraft. Firar jul. Och nyår. Snart ska vi göra ett nytt försök.

Önskar er alla en god jul och ett gott nytt år!

Glad son och sambo. Mycket roligare än att tälta i hällregn.

Glad son och sambo. Mycket roligare än att tälta i hällregn.

4 thoughts on “Då jag gav upp

  1. He he, ja då måste det varit riktigt dåligt väder! 😉 Men slutet gott allting gott! Nu börjar vi ha ganska mycket snö här så snart är det bara att ni packar in alla å kommer hitåt! 😉 Många godjulkramar till er så hörs vi snart!

  2. Kul att du inspirerats av mej 😀 men så synd att ni fick så dåligt väder, men det råder man ju inte över och ni verkar ha haft det riktigt mysigt i grillkåtan istället :)) Hoppas på bättre väder nästa gång och framför allt att snön kommer snart…

    • Klart man inte kan låta bli att inspireras av dina övernattningar! Jag ska på det igen. Fast har man sambo och son med sig är det bra om även de får en trevlig upplevelse 🙂

Kommentera

