Rastlösa är vi allihopa

Hagel visar tydligt hur långtråkigt det är när matte är sjuk.

Hagel visar tydligt hur långtråkigt det är när matte är sjuk.

På juldagen började jag hosta. Sen kom febern. I skrivande stund är det dan efter nyårsaftonen och tja, jag är rätt risig än. Men rastlös. Ungefär lika rastlös som mina hundar, även om unge vorstehn Hagel är värst – just på grund av hans ras och ringa ålder.

En dag kröp jag ut, nåja, till fyrhjulingen och körde med Hagel lös så han fick springa av sig utan att jag behövde anstränga mig. En riktigt lycklig stund! Jag kände mig så fri och frisk. Men sen gormade bihålorna på mig efter allt drag så jag vet inte om jag vågar göra om det. Är inte så sugen på bihåleinflammation också.

Så det har blivit lite klickerträning inomhus. Håller på med en handtargetövning som jag ska berätta mer om sen. Och jag satsade på att äntligen klippa ned min lurviga portugisiska vattenhund Trassel. Det var verkligen på tiden då han är väldigt lurvig och tovig. Men det är jobbigt när man är förkyld. Jag fick ta paus halvvägs och gå och vila en stund. Men till slut blev han klar!

Trassel som han såg ut före jag klippte honom.

Trassel som han såg ut före jag klippte honom.

Och hur han såg ut efteråt. Så skönt slippa bli luggad av sina egna tovor!

Och hur han såg ut efteråt. Så skönt slippa bli luggad av sina egna tovor!

Vilken glad kille han blir utan all päls! Eller, han är nog det även med en massa päls, men man SER det bättre när han är utan.

Sedan blev det tolvslaget och raketer och smällare satte igång. Vi bor i en by, så egentligen är det inte så farligt. Men Trassel har haft en dum upplevelse kring smällare, när jag inte var med, och sedan dess sitter det i. Det var en hjälpsam person som släppte ut honom mitt under ett nyårsfirande för att han skulle få titta på raketerna och kolla vad det var. Tyvärr kan inte hundar fatta sånt. En sak om de blir rädd för en skottkärra – då kan man låta dem komma fram och hälsa på skottkärran och inse att det bara är något ofarligt plåtskrälle. Men raketer som viner i luften och smäller, nja det går inte att hälsa på. Så det var inte en sådan bra idé – om vi säger så.

Jag vill inte att Trassel ska föra över sina rädslor till Hagel. Så de fick ligga i dubbelsängen båda två så jag hade koll. Det smällde utanför fönstret, Hagel sov snarkande med tassarna i vädret medan Trassel satt stressat i sängen bredvid mig. Till slut bytte vi till ett annat rum och en annan säng, ifall Hagel trots allt skulle vakna och undra varför store, kloke ”storebror” var så svettig. Där somnade vi till slut. Tur det inte är nyår oftare …

4 thoughts on “Rastlösa är vi allihopa

  1. Gott Nytt År!
    Jo för er är ju snön viktig när det gäller er specifika träning med dem.
    VI bor ju på landet så vi hade bara ett litet eget fyrverkeri. Våra hundar bryr sig inte om det alls.
    Idag är det grått, grått och en latdag. Ingen jakt idag är tradition på nyårsdagen.
    M//

    • Gott nytt år på dig med! Jo, våra sibbar bor ju ute och de bryr sig inte särskilt mycket över smällare. Sen är det ju inte hela världen om en slädhund blir skotträdd, även om det är jobbigt för den i individen förstås. Men om Hagel blev skotträdd vore det mindre bra.

  2. Men oj, man känner ju knappt igen Trassel! Blev som en ungdom igen! 🙂 Ja jag fattar inte att det inte blivit förbjudet med raketer och dylikt! Wilda är inte skotträdd men gillar inte alls raketer…suck…som tur är bor vi ju rätt bra som du vet…här släppte vi bara lös några sådana där flygande lyktor (jag har ingen aning om vad de heter men du förstår säkert vad jag menar)…superfint och helt ljudlöst! 🙂 Kram, krya på er och vi ses snart! 🙂

  3. Jobbigt när de är rädda för raketer, våran förra Finne Acke var livrädd så det var väldigt jobbigt för honom. Dock fick han ju bara leva över 2 nyår… Tarro har aldrig brytt sig speciellt. De andra verkar inte heller bry sig.
    Fin han blev Trassel, måste vara väldigt skönt för honom att bli nerklippt 🙂
    Vi önskar er god fortsättning på det nya året och hoppas att vi ses snart!! 🙂

Kommentera

