Hundträning – ett bra botemedel

Härligt att få möta den intensiva, villiga blicken.

Härligt att få möta den intensiva, villiga blicken.

Jag blev ju tokförkyld på juldagen. Och sedan dess har det hållit i sig. Till slut sprack även ena trumhinnan av bihåletrycket. Då började jag bli riktigt sur, negativ och grinig.

Samtidigt var det mörkt, mörkt, mörkt. Och isigt. Boring!

En dag kom jag hem från jobbet och var sur – i vanlig ordning. Jag velade, skulle jag gå och sura hela kvällen och lägga mig tidigt? Eller åka på hundträningen i vår träningslokal? Jag hade sett på vår interna Facebookgrupp att några andra skulle dit.

Jag tog portugisen Trassel och vorsteh Hagel med mig och åkte dit. Direkt blev jag på mycket bättre humör. Det är så roligt att titta ned i ett par intensiva, förväntansfulla ögon som bara VILL! Det blev linförighet, fritt följ, träning på stannakommando för Hagel, sändande till rutan och apportering med dirigering för Trassel. Här finns ett inlägg från en tidigare träning med en länk till en film på Trassels övningar.

Jag körde även dirigering till papperstallrikar med godis för Hagel. Först rakt fram till en tallrik med en godis, sedan stannakommando. Efter det skickade jag honom lite till framåt där en ny tallrik väntade. 

Dessutom tränade jag dubbelfot, att båda ska gå fot med mig samtidigt. En bra sak att kunna när jag rastar dem efter byavägen och det kommer en bil. Då kan de bara gå fot med mig en stund, sedan får de springa fritt igen. Likaså tränade jag inkallning med dem, en och en, fastän de satt bredvid varandra. Gick så bra!

Så det är ett tips! Är ni sura och griniga kan allt vändas med ett träningspass! =) Men det vet ni säkert?

I dag har det äntligen kommit snö. Så nu är det vitt, vitt, vitt. Mycket trevligare. Och i morgon drar jag på min första utbildningshelg på min väg att bli hundinstruktör. Så nu är det mesta uppåt igen. Fast jag inte hör ett skit på höger öra. Men det ordnar sig – tror jag!

One thought on “Hundträning – ett bra botemedel

  1. Vad duktiga ni är.
    Såg ett norskt TV program häromveckan om slädhundstävlingar, kul, såg du det?
    Idag fina drev av Vilja och Trym. Vi har ännu bra väder för att vara ute med dem…ska dock bli kallare nästa vecka med minusgrader

Kommentera

