Jag blir klokare – och somnar inte

Kursen är rolig och intressant. Kursledaren Ann-Christine Wallner-Hoppe gör det bra.

Kursen är rolig och intressant. Kursledaren Ann-Christine Wallner-Hoppe gör det bra.

I helgen fortsatte min hundinstruktörsutbildning i Piteå. Det är intressant. Jag somnar inte en enda gång, vilket jag har en benägenhet att göra många andra gånger då jag lyssnar på föreläsningar. Och då är det sällan för att det är ointressant, utan bara för att jag ofta är så uppe i varv att när jag sätter mig ned och sitter stilla länge så tror min kropp att det är nattidags. =)

Hursomhelst, vi har fått visa tricks som vi lärt våra hundar. Jag lärde Hagel att gå in mellan mina ben, sätta framtassarna på mina fötter och gå i takt med mig. Nåja, tanken var att det skulle bli så. Men vi hann inte riktigt hela vägen. Det gjorde inget, huvudsaken var att vi tänkte till kring det här med inlärning och hur det bäst sker i olika steg.

Vi har pratat om olika belöningar. Vi har pratat om hur vår arbete med hunden baseras på trygghet, samarbete och bestämmande. Och hur det kan bli om tryggheten är för låg och hur vi kan bygga upp den. Hur det kan bli om samarbetet är för litet och hur vi jobbar för att förbättra det. Och hur det blir om bestämmandet är för litet eller för stort och hur man kan styra upp det.

Lunchpromenaderna gjorde i den här vackra miljön.

Lunchpromenaderna gjordes i den här vackra miljön.

På luncherna passade jag på att gå hundpromenader med Hagel och Trassel som hade fått följa till Piteå. Sedan sov de gott inne i klubbstugan medan vi kursade vidare.

Hagel somnade däremot under kursen. Men det var helt okej.

Hagel somnade däremot under kursen. Men det var helt okej.

Nu ska vi snart hålla i en allmänlydnadskurs i examinationssyfte. Jag, och den person som jag ska hålla kurs tillsammans med, har redan några intresserade som vill gå vår kurs. Är du också sugen? Eller vet du någon annan?

One thought on “Jag blir klokare – och somnar inte

Kommentera

