Nästa gång blir det en låtsastävling

Susanna Hedström och Elsa har i uppgift att tävlingsleda Janet Json och Cocos.

Susanna Hedström och Elsa har i uppgift att tävlingsleda Janet Json och Cocos.

Livet rullar på som vanligt i rekordfart. Man hinner lite här och lite där. Bland annat fortsätter jag med min hundinstruktörsutbildning och ska vara klar i mitten på maj.

Parallellt leder jag en liten ”komma-igång-och-tävla-kurs”. De flesta deltagarna siktar på att bli klara och våga ta steget att tävla lydnadsklass 1. Några har redan kommit vidare och vill bli klar för lydnadsklass 2.

Lena Johansson och dvärgpudeln Ninja har fin kontakt.

Lena Johansson och dvärgpudeln Ninja har fin kontakt.

Det är ett härligt gäng som tränar positivt med mycket godis och entusiasm. Nu senast fick de träna på att tävlingsleda varandra och säga framåt marsch, gör halt, framåt marsch, till höger marsch och så vidare. Bra att få testa båda roller. Bra att som tävlingsekipage träna sig på att det som tävlingsledaren säger inte är en order som måste utföras med omedelbar verkan, utan man kan faktiskt ta ett par extra sekunder för att se till att hunden är beredd också.

Janet Json tar sig ett par extra sekunder för att se till att volpino italianon Cocos är med. Sedan visar hon att hon är klar att börja.

Janet Json tar sig ett par extra sekunder för att se till att volpino italianon Cocos är med. Sedan visar hon att hon är klar att börja.

Nästa gång blir det en låtsastävling. Men med en massa riktiga ingredienser som upprop, vaccinationskontroll, lottning, en tävlingsledare, en domare, betyg och förstås en prisutdelning. Efter det hoppas jag att alla fått mersmak och vill tävla på riktigt. Kanske du blir det också? Då kan du kolla in vilka regler och moment som gäller genom att klicka här.

Utöver det har jag nedräkning till första helgen i april då jag och Hagel ska åka på vår uppflogskurs i Enköping. Här kan du läsa mer om den. Jag ligger efter på lydnadsträningen när det gäller exempelvis stannakommandot. Men det hoppas jag hinna öva på. Lite här och lite där i alla fall =)

2 thoughts on “Nästa gång blir det en låtsastävling

  1. Spännande, inte minst den kommande uppflogskursen…

    Själv tänkte jag fokusera min unga vorstehtik på grävling och rovvilt under våren och sommaren i syfte att ge mig i kast med grävlingbeståndet hemmavid och minkarna på mitt öarrende under sensommar och höst. Parallellt blir det såklart fågel också, men jag vet är tveksam till om jag har tillräckligt med fälthöns för att börja skjuta eller om hon får agera apportör vid annan fågeljakt istället. Det ger sig. Men jaga skall hon ta mig fan få göra! Det är ju därför hon finns!

Kommentera

