Man ska sluta när det går dåligt

Trassel, Leo och Hagel väntar medan jag lägger ut leksakerna.

Trassel, Leo och Hagel väntar medan jag lägger ut leksakerna.

Vi drog ut i skogen, portugisen Trassel, vorstehn Hagel, sonen Leo och jag. Jag hade packat ryggan med lite hundleksaker. Nu skulle det bli uppletande!

"Vad är det för fel på mig?" Den blå hunden var in te poppis. Inte heller en röd gummiring.

”Vad är det för fel på mig?” Den blå hunden var inte poppis. Inte heller en röd gummiring.

Jag satte hundarna att vänta medan jag gick en runda och kastade ut sex leksaker. Observera särskrivningen =) Det var en svart spenkopp, en blå hund i plast, en röd gummiring, en orange liten dummie, en vanlig tennisboll och en repknut. Bra blandning tyckte jag. Men det visade sig att vissa var mer poppis än andra.

Hundarna fick turas om att leta. Först den ene, sedan den andre. Så såg jag hur Hagel hittat den blå plasthunden. Men så släpper han den och söker vidare. Efter något roligare. Hmm. Jag påpekar detta, försöker få honom att hämta upp den blå hunden igen men han skyndar sig att hitta tennisbollen istället. Det duger inte. Jag plockar ut tennisbollen ur munnen, lägger tillbaka den där den låg och så går vi till den blå hunden. Efter ett tag inser han att det är den blå hunden som gäller och tar den. Men inte är det sååå kul.

Kul att se Trassels iver att få leta.

Kul att se Trassels iver att få leta.

Här kommer Trassel med bollen.

Här kommer Trassel med bollen.

Däremot är det kul att se gamle Trassels iver att få leta. Han voffar otåligt när Hagel söker, men sitter kvar på sin plats. Och när Trassel till slut får kommandot ”leta” är han så peppad att han skäller på vägen ut! Så taggad var han inte ens i unga dar. =)

När alla sex föremål är hittade lägger jag ut dem igen. Pucko!

För nu ser jag hur Hagel hittar den röda gummiringen men släpper den snabbt igen och söker vidare. Blä för gummi och plast. Bättre med dummies och repknutar. Tycker han ja. Men inte jag. Min grundregel är att man tar den grej man hittar och kommer in med den bums. Man går inte runt och väljer som från en buffé. Så det så.

Repknut är skoj i alla fall tycker Hagel.

Repknut är skoj i alla fall tycker Hagel.

Och dummie är trevligt.

Och dummie är trevligt.

För hur skulle det se ut om jag skjutit två fåglar, han går ut och tar den ena men ser på vägen att den andra är större och ska byta? Då kanske den första inte var helt död utan lyckas flaxa iväg? Om inte annat blir det då en väldig oreda med var fåglarna ligger om han håller på och flyttar om dem.

Så jag går dit där den röda gummiringen är. Pekar och säger apport. Och han låtsas missförstå. ”Jo, jag letar allt vad jag kan serru, hittar snart nåt kul vettu”. Jag är inte direkt jättehappy nu. Och det märker han förstås vilket gör honom ännu svettigare. Nu ”råkar” han trampa ned den röda gummiringen lite till i snön så den inte syns längre. Och då kan han ju omöjligen hitta den, eller?

Det slutar med att jag plockar upp gummiringen i ena handen och hunden i den andra och går bestämt tillbaka till startpunkten. Där avlämnas både ring och hund med en duns. Sedan är det Trassels tur att leta. Efter en stund hittar han den sista leksaken och får beröm. Vi går hem.

Summa summarum. Visst är det bäst om en övning får sluta lyckligt. Men om den inte slutar lyckligt kan den ibland få sluta så här också. Tycker jag. För då blir det ändå något för hunden att grunna över. ”Det blev inte så himla kul när jag inte plockade in den där jä-la gummiringen. Det hade ju varit roligare om vi haft kul längre. Och om jag gjort matte glad.” Typ så hoppas jag att Hagel tänker nu. Tror ni det stämmer? =)

Och jag får tillfälle att tänka. Vad har jag gjort fel och rätt? Vad kan det här beteendet leda till? Nu är det ju skillnad på tråkiga, äckliga gummiringar och varma, smarriga ripor – men ändå …

Min nästa träning kommer att bli mindre leta och mer apporterande av dessa gummigrejer. Jag ska se var leksakerna ligger och direkt han tar dem ska jag jubla och ropa in. Det gör nog susen, eller?

6 thoughts on “Man ska sluta när det går dåligt

  1. Bra gjort att orka hålla på så….men det är ju ett måste för att det inte ska bli att de väljer något annat än det tänkta när det väl gäller…men träning träning och åter träning kan ibland vara nog så jobbigt även för hussar och mattar….

  2. Hehe, känner igen problematiken! Fundera på hur du kan gå till väga så att föremålet i sig inte har ett värde förrän du har det i handen. På så sätt blir det viktigt att plocka upp och snabbt leverera oavsett vad som hittas.

    • Skönt att också du känner igen det! 😉 Jo, jag har en plan! Nu blir det snabba pix liksom. Ut – in. Ut – in. Oj, lät ju nästan dirty! 🙂 Men du hajar?

Kommentera

