Fjällresan i 20 bilder – och en film

Det blir inte alltid som man tänkt. Vi hade tänkt kalfjäll, vidder, gnistrande snö, spartanskt boende i STF-stugor och kanske lite sol.

Det blev spöregn, storm, för farligt för kalfjäll, lyxigare boende i stuga inne i Ammarnäs, dagsturer kring Ammarnäs och lite sol – sista dagen.

Det blev mestadels glada barn som åt som vargar och sov som stockar =)

Vi var nära att ge upp och bara åka hem några gånger, bland annat när vi vred regnet ur jackorna efter att ha försökt pimpla på Tjulträsket i stormen.

Men till slut klarnade det upp. Solen kom. Den värmde. Och gissa om vi njöööt. Och gissa om 80 procent av alla bilder är tagna den här dagen … =)

Här kan ni också se en film från den fina dagen.

Äntligen är vi på väg med hela ekipaget. 18 hundar ryms i släpet, två slädar på biltaket och fyra personer i bilen.

Äntligen är vi på väg med hela ekipaget. 18 hundar ryms i släpet, två slädar på biltaket och fyra personer i bilen.

Första dagen ven det friskt kring öronen.

Första dagen ven det friskt kring öronen.

Tappra barn som pimplar på Tjulträsket i stormen, fast den syns nog inte så tydligt på bild?

Tappra barn som pimplar på Tjulträsket i stormen, fast den syns nog inte så tydligt på bild?

Glada miner på mig och Leo trots piskande regn på våra huvor.

Glada miner på mig och Leo trots piskande regn på våra huvor.

Fredrik pimplar i snålblåsten. Inget napp dock.

Fredrik pimplar i snålblåsten. Inget napp dock.

Här bodde vi. med lyx som kök, toa, dusch och tv. Inte vad vi hade planerat men rätt skönt ändå =)

Här bodde vi. med lyx som kök, toa, dusch och tv. Inte vad vi hade planerat men rätt skönt ändå =)

Så här hade vi velat ha det hela tiden. Men vi njöt så mycket just här och nu och det kompenserade för allt.

Så här hade vi velat ha det hela tiden. Men vi njöt så mycket just här och nu och det kompenserade för allt.

Även den fina dagen fick vi räkna med lite stormbyar. Men det var helt okej.

Även den fina dagen fick vi räkna med lite stormbyar. Men det var helt okej.

Lovisa kör släde, jag och Leo åker.

Lovisa kör släde, jag och Leo åker.

Visst är han grann vår Puder?

Visst är han grann vår Puder?

Storm har ett passande namn för vår vistelse i Ammarnäs.

Storm har ett passande namn för vår vistelse i Ammarnäs.

Här ligger Blue och slappar.

Här ligger Blue och slappar.

Lovisa fotade Blue på ett träffsäkert sätt.

Lovisa fotade Blue på ett träffsäkert sätt.

Hagel fick ha dubbla täcken och ligga på min täckjacka. Men ändå såg han inte helt nöjd ut när vinden friskade i.

Hagel fick ha dubbla täcken och ligga på min täckjacka. Men ändå såg han inte helt nöjd ut när vinden friskade i.

Gulaschsoppa smakar mumma när man är på utflykt.

Gulaschsoppa smakar mumma när man är på utflykt.

Mums med macka tycker jag!

Mums med macka tycker jag!

Lovisa varvar ned en stund på renskinnet. Såsom vovvarna i bakgrunden.

Lovisa varvar ned en stund på renskinnet. Såsom vovvarna i bakgrunden.

Ahhh, äntligen fick jag lägga mig ned och bara myyyysa på ett renskinn. Det här är livet!

Ahhh, äntligen fick jag lägga mig ned och bara myyyysa på ett renskinn. Det här är livet!

Ser ni den lilla tornadon till höger långt fram i bild? Leo tyckte de var häftiga, men lite små ...

Ser ni den lilla tornadon till höger långt fram i bild? Leo tyckte de var häftiga, men lite små …

Sen åkte vi hem igen. Nöjda och glada.

Sen åkte vi hem igen. Nöjda och glada.

6 thoughts on “Fjällresan i 20 bilder – och en film

Kommentera

