Billig mängdträning ska ge effekt

Jag riggade skjuttavlan i hundgården.

Jag riggade skjuttavlan i hundgården.

Man kan säga att jag och en man vid namn Leif Schmidt har inlett ett samarbete. Här kan ni läsa om när jag träffade honom första gången.

En dag mejlade han mig och undrade om jag ville ta på mig uppdraget att klippa hans hund Uffes klor. Hans tidigare kloklipparperson hade flyttat och han behövde en ny som kunde göra detta. Visst – inga problem.

I utbyte kommer han med böcker som han tycker jag borde läsa, jag ska berätta mer om dem i ett kommande inlägg. Och nu senast kom han med sitt luftgevär, ammunition och pricktavlor.

Så här såg bössan ut.

Så här såg bössan ut.

– Det är ett bra och billigt sätt att få mängdträning på kulskytte. Att träna på att inte vingla runt med siktet utan att skjuta när man har kontroll.

Ungefär så sa han. Eller menade. Han har väl sett min ”fina” spridning av skotten när jag tränat med älgbössan. Den ska för övrigt få en tillfixning med hjälp av Leif Schmidt och en vapenexpert som han känner. Kolven ska höjas, eftersom siktet inte kunde sänkas, och den ska även kortas.

Nåja, jag fattade piken och begav mig ut för att träna. Jag tog med min skjutpinne, annars träffar jag nog knappt tavlan. Men övning ska ju ge färdighet …

Jag är inte helt överens med kikarsiktet än, men det kommer väl.

Jag är inte helt överens med kikarsiktet än, men det kommer väl.

Ser ni de två höga som är riktigt åt fanders? Efter dem lärde jag mig att sikta under själva målet.

Ser ni de två höga som är riktigt åt fanders? Efter dem lärde jag mig att sikta under själva målet.

Jag märkte snart att kulorna gick lite högt i förhållande till siktet. Men istället för att ratta till siktet kompenserade jag genom att sikta under den punkt jag ville att det skulle ta. Blev genast bättre.

Så här såg nästa tavla ut. Lite bättre, även om jag har en bit kvar till Leifs nivå.

Så här såg nästa tavla ut. Lite bättre, även om jag har en bit kvar till Leifs nivå.

Det var kul. Nästa gång ska jag skjuta ännu bättre. Och ännu bättre. Snart lika bra som Leif Schmidt … host, host. Men om jag siktar mot stjärnorna så landar jag kanske bland trädtopparna?

3 thoughts on “Billig mängdträning ska ge effekt

  1. Mängdträning är riktigt riktigt bra och nyttigt att pyssla med. Luftgevär är bra för det, inte minst som de är fullständigt skoningslösa på att avslöja om man vinglar det allra minsta i skottet. En småviltstudsare (22LR) är också bra. Mängdträning för typ 35 öre per skott, Möjlighet att jaga vinterripa på fjället. Känns som ett givet framtida vapen för dig om du inte redan har en.

    • Skönt att du håller med 🙂 Jo, jag känner att det är effektivt på det sättet att lära sig trycka av när man är rätt första gången, och inte vela och sikta ihjäl sig.

  2. Ja träning ger färdighet. Sambon har köpt en 22a med en stock som vi kan förändra längden på. Då kan både han och jag använda den. Han har lite längre armar än jag med sina 2 m . Det ska bli kul och börja med den. Sedan kan vi nu börja skjuta lerduvor med då det är snöfritt.

Kommentera

