Sibben hade talang – förutom för en sak

Tre hundar fick följa med till träningslokalen.

Tre hundar fick följa med till träningslokalen.

Bland våra slädhundar har jag länge haft ett extra gott öga till Flinga. Hon är inte vår bästa slädhund, men hon har talang för lydnad. Hon är nämligen extremt gottesugen och har insett att om man impar lite på matte så vankas det godsaker.

Så vi har tränat lite i hundgården – på ett lite slarvigt sätt när andra hundar har sprungit omkring och stört. Men nu har jag börjat fundera. Det vore kul att tävla lite lydnad och bruks igen – om inte annat för att hålla sig uppdaterad med vad som händer i tävlingsreglerna och annat. Och det vore kul med en utmaning – som en siberian husky.

Här går Flinga fot. Gissa vad jag har i handen? =)

Här går Flinga fot. Gissa vad jag har i handen? =)

Så häromdagen fick Flinga hänga med till träningslokalen tillsammans med Trassel och Hagel. Jag knöt upp dem och tränade dem en och en. När Flinga insåg att det vankades korv gick hon fot så fint, så fint. Vi tränade lite sitt stanna kvar. Jag kastade även iväg godis en bit och tränade inkallning på det viset så jag inte på en gång skapade osäkerhet i sitt stanna kvar.

Fin ögonkontakt.

Fin ögonkontakt.

Så kom vi till det som jag misstänkte kunde bli problem – apporteringen. Sibbar har en fin jaktlust, men det ska vara riktiga djur. Leksaker är urtråkigt. De har inget föremålsintresse alls.

Jag var tvungen skratta – jag viftade på med en repknut och visst – hon studsade lite – men när leksaken gled iväg över golvet var det nästan som om hon fnös. Superboring! Så där har jag min utmaning kan man säga! Jag tänker testa att träna in apporteringen med klicker och hoppas att hennes gottesug är större än hennes ointresse för leksaker. Men vi får väl se.

Vad säger du? Vad tror du om mina chanser att få sibben att fatta poängen med att apportera? Har du stött något på liknande?

One thought on “Sibben hade talang – förutom för en sak

Kommentera

