En vecka med feber, tårar och historia

Trevlig läsning när man är sjuk.

Trevlig läsning när man är sjuk.

Vi har varit sjuk. Riktigt däckade. Hela familjen har legat utsmetad i feber på olika ställen i huset. Skittrist.

Men det gav som ändå en andhämtningspaus. Jag hann läsa en del. Jag läste två böcker som jag fått av min kloklipparvän Leif.

Först ”Till en jaktkamrat” av Astrid Bergman Sucksdorff. Mysiga, beskrivande berättelser om hennes olika jakter. Hon betonar det som icke-jagande personer verkar ha svårt att förstå – att det är inte alltid som själva dödandet är grejen med jakten – utan att ha fått komma ut och vara en del av naturen. ”Att jaga är ett sätt att leva, uppleva, leva med” skriver hon.

Astrid berättar om när vännen Gösta jagar fågel med sin münsterländer Duc och när det stående fågelhundsarbetet äntligen börjar sitta. Hur Gösta är så glad för hundens prestationer att det nästan inte går att beskriva. ”Gösta strålar av glädje! Att gå med en egen fågelhund som man har i sin hand – att se en glad hund i perfekt arbete – vad mer kan man begära av jaktlycka.”

När jag läste det tårades mina ögon. Jag fattar precis den enorma stolthet och glädje man känner när man kan samarbeta med sin hund på denna högsta nivå av dem alla. Som jag ser fram emot att få uppleva detta.

Astrid hade även ett kapitel om att förlora hundar. Jag började läsa det – men fick gå över till nästa. Det var för jobbigt – för mycket tårar. När man dessutom är megaförkyld blir man ju supertät i näsan och kan inte andas alls – typ. Så det fick jag skippa.

Istället läste jag ”Jakt och jägare” av Gunnar Brusewitz. Intressant historik om hur de jagade förr. Som när de jagade vildhästar utför stup. Något författaren anser vara i särsklass det grymmaste jaktsättet. Men jag är inte så säker att jag håller med. Visst – de hetsades men när de väl föll över kanten får man hoppas att döden kom snabbt när de väl kraschade.

Jag tycker nog att jakten med hökar var lite värre. Gunnar Brusewitz berättar om hur nordborna under järnåldern hade specialtränade hökar, som var bättre än falkar i det skandinaviska landskapet. Metoden gick ut på att villebrådet, säg ett hjortdjur, först hetsades av hundar och sedan angreps av hökarna som hackade efter ögonen på djuret och på så vis hindrade dess flykt. Då kunde jägaren hinna fram och döda djuret med spjutet.

Tydligen var det inte så svårt att dressera hökarna till detta beteende. Man lät fåglarna svälta i ett par dagar och utfodrade den därefter ständigt med kött som bundits fast på huvudet eller lagts in i ögonhålan på ett dött djur. Så småningom vande sig den uthungrade fågeln att alltid söka sig till ögonpartiet på villebrådet. Vad sägs? Smart kanske men … grymt.

Men en bra sak med att vara sjuk nu är att jag förhoppningsvis har det mesta bortstökat när jag ska till Långtora med Hagel nästa helg.  Så ingenting ont som inte har något gott med sig! =)

7 thoughts on “En vecka med feber, tårar och historia

  1. Så roligt att du tyckte om lektyren! Krya på er nu hela gänget och speciellt du som skall i väg till Långtora nästa helg! Som du själv skriver så hade du i alla fall tid att läsa lite böcker under denna tid. Lycka till nu på din dressyrtripp, skall blir spännande att få läsa om era upplevelser.

  2. Största delen med jakten tycker jag är att se hunden i dess arbete! Så fascinerande, roligt och ofta riktigt spännande 🙂 att få skjuta nån gång ibland, speciellt när hunden är ung är ju en stor bonus! 🙂 Hoppas ni kryar på er allihopa!

  3. Bra att ni börjar vara på bättringsvägen! Jag har också den där jaktkamratboken att se fram emot då en vän fyndat den åt mig helt nyligt! 🙂 Stort lycka till på kursen om vi inte hörs innan dess! Kram på er!

Kommentera

