Hagel blev mer skrämd än jag trodde

Den här gubben vippade upp framför Hagel. Lääääskigt!

Den här gubben vippade upp framför Hagel. Lääääskigt!

I lördags gjorde jag och Hagel ett bph-test i Piteå, ett beteende- och personlighetstest för hundar. Testet görs för att ägaren ska få en beskrivning av vad man egentligen har för hund, vad den har för naturliga gåvor och svagheter. På så vis får också uppfödarna en uppfattning om de är på rätt väg i sin avel.

Testet görs även för att, i den mån det går, motverka att så kallade farliga hundar kommer ut i samhället. Om man har en så pass farlig och mentalt ostabil hund att den inte klarar testet – ja då släpps man heller inte ut på tävlingsbanorna.

Det var främst därför jag gjorde testet – det är ett krav att få tävla bruksklasser med hunden. Men det gav ändå en hel del intressanta lärdomar om min hund.

Hagel blev till exempel mer rädd för ”vippgubben” (bild ovan) som kom upp framför honom än vad jag hade trott. Och då hade jag ändå trott att han skulle bli rätt skraj =)

Sedan var han mer godisintresserad än jag hade räknat med. Det är bra att veta, att godis och en lugnande smekning duger bra som belöning, det lugnar ned Hagel som kan vara rätt speedad. Jag behöver inte kasta trasor och bollar för att han ska uppskatta belöningen.

Efter att jag och Hagel gjort vårt test hängde jag med på när Matilda Vikström från Älvsbyn gick banan med sin franska bulldog Smurfen. Så det är därifrån bilderna är tagna, min egen runda hann jag inte fota =)

Testledare Erica Berglund börjar sin kontakt på avstånd.

Testledare Erica Berglund börjar sin kontakt på avstånd.

Sen kommer hon närmare.

Sen kommer hon närmare.

Erica tar med sig Smurfen och ser hur han vill ta kontakt. Lite senare leker hon med hunden med en leksak, fast Smurfen var inte så intresserad av det.

Erica tar med sig Smurfen och ser hur han vill ta kontakt. Lite senare leker hon med hunden med en leksak, fast Smurfen var inte så intresserad av det.

Erica riggar godisskålarna. Det är tre stycken som sitter fastskruvade i en betongplatta. I ena skålen kan hunden ta godiset utan problem, i andra blir det lite svårare - men det går, och i tredje sitter locket stenhårt. Hagel höll på oväntat länge med det omöjliga locket. Kul att se.

Erica riggar godisskålarna. Det är tre stycken som sitter fastskruvade i en betongplatta. I ena skålen kan hunden ta godiset utan problem, i andra blir det lite svårare – men det går, och i tredje sitter locket stenhårt. Hagel höll på oväntat länge med det omöjliga locket. Kul att se.

Sen kom läskiga gubben upp. Smurfen stannade och sa inget. Efter en lång stund skällde han ut gubben.

Sen kom läskiga gubben upp. Smurfen stannade och sa inget. Efter en lång stund skällde han ut gubben.

Nästa station var skramlet. Gick fint för både Smurfen och Hagel.

Nästa station var skramlet. Gick fint för både Smurfen och Hagel.

Funktionären har gjort sig i ordning för nästa moment som är närmande person. Enligt bph-reglerna ska personen se ut precis så här.

Funktionären har gjort sig i ordning för nästa moment som är närmande person. Enligt bph-reglerna ska personen se ut precis så här.

Här kan du se en film på sista delen där personen närmar sig Smurfen.

Hunden testas även på ostabilt underlag i form av plasttak.

Hunden testas även på ostabilt underlag i form av plasttak.

Sedan avslutas testet med att hundägaren får välja om den vill att hunden testas för skott eller inte. Både jag och Matilda valde att genomföra den delen med våra hundar. Båda hundarna klarade det galant.

Sammanfattningsvis var det en intressant dag. Allt i ett bph-test utspelas på en och samma gräsplan där man byggt upp banan enligt fastställda regler. Det är alltså inte som en slinga i skogen som när man gör ett mentaltest eller en korning. Bph är ett nytt alternativ för dem som inte har brukshundsraser och som därför kan ha svårt att ”rymmas” i ett vanligt mentaltest som främst riktas till brukshundsraser. Här kan du läsa mer om hur ett bph fungerar.

Det var ett välplanerat arrangemang (kostar 750 kronor) och nu kan jag träna vidare mot min och Hagels tävlingsdebut i appell spår. Testa ni också vetja! Hur tror du att din hund skulle reagera i de olika situationerna?

 

 

One thought on “Hagel blev mer skrämd än jag trodde

Kommentera

