Mer motiverad för rävjakt

Vår katt Diego har försvunnit. Han kan ha blivit överkörd av en bil. Men vi har inte hittat honom i dikena. Han kan ha blivit överkörd av en bil och sedan bortsläpad av något djur – typ en räv. Han kan också ha blivit tagen av räven direkt.

Jag hittade rävgrytet under en gammal hölada. Den hade minst tre in- och utgångar. Fast tror ni att den här lyan används just nu?

Jag hittade rävgrytet under en gammal hölada. Den hade minst tre in- och utgångar. Fast tror ni att den här lyan används just nu?

Rävgryt2 Rävgryt3

När jag sedan hittade ett rävgryt bara 200-300 meter från vårt hus blev jag misstänksam – och helt plötsligt mer motiverad att jaga räv!

Jag har en plan om att skaffa rävlockspipor från Nordik Predator och testa. Jag får läsa på om vad jag skrev i inlägget när jag hade lyssnat på PA Åhlén om olika sorters lockjakt.

Har ni några tips till en nybörjare? Har ni klantat er på något sätt som jag kanske kan undvika?

8 thoughts on “Mer motiverad för rävjakt

  1. Låter bra Susanne! 🙂 Det ser ju ut som att gräset är ganska nertrampat iaf! Ser du några spår och/eller ”markirbajsar” i närheten? Kan ju vara grävling oxå…Jag är absolut ingen expert på lock men jag tror att själva ljudet man gör är väldigt sekundärt i förhållande till hur bra man kan placera sig i förhållande till rådande vind samt hur duktig man är på att sitta riktigt stilla… 🙂

  2. Vanligtvis är det grävlinggryt under uthus.. I så fall så finns det bajsgropar i nära anslutning..att stoppa in huvudet grytet och lukta avslöjar invånaren lätt. Om du sätter dig vid 18.30 ungefär längs med någon av stigarna så lär du få se vad..har inget kommit framåt 21.00 så kör lite muspip..rävvalpar kommer omgående..ofta hela kullen så var beredd med hagelbössan…

Kommentera

