Vi motionerade i alla fall en hare och två ripor

Äntligen fågeljakt igen.

Äntligen fågeljakt igen.

En efterlängtad dag! Äntligen kom jag och min vorsteh Hagel oss iväg till vår nya jaktmark i Villvattnet.

Det började bra. Eller inte. Efter bara typ tio minuter fick vi napp på en hare som Hagel drog iväg efter med ett imponerande drevskall.

Jag ropade ”Hagel hiiiit” vilket är ovillkorligt – han ska bara komma. Men jag var tveksam. Här hade vi en hund som nog laddat lika mycket som jag inför jakten och nu äntligen fick kuta efter en hare. Jag hann bli orolig att jag skulle få sitta och vänta på hunden hela dagen istället för att jaga, men då kom han min lille gullvovve =)

Jihooo! Kul att söka pippi!

Jihooo! Kul att söka pippi!

Sedan jagade vi vidare. Hagel gick väl inte ut så jättestort, men jag trivs rätt bra med det – då har jag koll.

På ett ställe invid en myr gick han ut lite längre. Jag stod stilla och lyssnade. Då hörde jag en, i mitt öra, en mindre fågel dra iväg, typ en ripa. Om det var av Hagels påverkan eller inte vet jag inte. Men jag tror mig veta.

Sedan vi var på den mindre lyckade kursen i Långtora, som ni kan läsa mer om här, då Hagel fick springa efter fasaner kors och tvärs, tycker jag att han tappat stora delar av ståndet. Han jobbar mer som en spaniel, men på vorstehhåll. Han kutar helt enkelt omkring och sjasar upp fåglarna direkt, ofta på för långt håll för mig. Inte är det lätt att vara beredd då heller.

Efter en och en halv timme pausade vi och åt lunch. Jag gjorde en liten eld för mysfaktorn. Solen sken, det var knäpptyst i skogen. Mmmm. =)

 

Sedan jobbade vi vidare. Inga fynd på ett bra tag. Jag såg att Hagel sökte i ett vackert område och tog fram kameran för att ta en bild. Ni kan gissa vad som hände då? Precis! Hagel sjasade upp en ripa som flög iväg med ett förnärmat ljud. Jag hann nästan vara med. Jag hann bedöma att avståndet var för långt. Men i efterhand inser jag att det nog var precis lagom. Nåja, så går det när två blåbär inom jakt ska samarbeta tillsammans =) Kort därefter lyfte en ripa till. Spännande! Vi följde efter den ena och lyckades sjasa upp den en gång till. Men inga skott på någon av dem tyvärr.

Tja, så gick vår första jaktdag tillsammans den här hösten. Jag känner mig nöjd ändå. Vi hittade ju fågel. Men jag undrar hur det blir i fortsättningen om Hagel fortsätter att strunta i ståndet? Några tips?

4 thoughts on “Vi motionerade i alla fall en hare och två ripor

  1. KUL! Jag hoppas komma iväg til fjälls nästa helg 🙂
    Saknar skogsmark att jaga på då de bygger vindkraftverk där vi brukar jaga…

    Ja du ståndet….har ju samma problem….han står, men bara en stund, för att sen
    tokrusa fram och stöta upp dom! (ofta när jag närmar mej….)
    Så irriterande och så svårt att få bukt med. :/

    • Tack för din kommentar! Skönt att inte vara ensam om problemet 🙂 jag hoppas ännu att det är ett unghunds/oerfaret beteende och att det blir bättre sen. Har jobbat lite med två orrvingar på fiskespö och dragit undan när han bara rusar fram. Och hjälpt honom att förstå att han ska smyyyga. Men än verkar inte polletten ha gått in. Kul m fjälljakt. Det planerar vi med i mitten på sept. Gubben får fiska och jag jaga 🙂

  2. Så kul att ni kommit igång. Han kommer bli duktig, man får träna o låta dem få mycket tid i skogen. Du har ju en att träna , enklare än för oss med 4 jakthundar. Vilja fick stå tillbaka förra året så nu är det hon som ska prio i höst. Men vi är ju två och har två marker så vi kan dela upp oss och hundarna.

    • Ja, jag hoppas han tar sig snart Majsan. Jag kämpar på ett tag till, annars får jag väl leja experthjälp. Och ja, jag har bara en jakthund att träna, men 17 andra också, slädhundar och gamle portugisen, så tiden är inte i överflöd ändå. Man får satsa på kvalitet =)

Kommentera

