Jag trodde tummen skulle lossna

Här hugger han min dotter i armen. Så fick jag vila ett tag …

Kunde inte låta bli, så jag åkte till Hortlax igen för att snusa på vorstehvalparna. De var lika fina den här gången. Bråckvalpen var helt galen – han bet mig i överarmen så det blev ett blåmärke och högg sedan tag i tummen, inget mesigt grepp här inte, och ruskade den så jag trodde den skulle lossna. (här skrev jag om mitt första möte med honom)

Vilken bra valp! I mina ögon i alla fall. Kanske kommer jag att få vissa problem med att få honom att släppa fåglarna, och kanske de inte har så mycket dun kvar heller – men då slipper jag ju plocka dem =)

Här kommer lite bilder på honom, där också hans bråck syns rätt tydligt. Vad tror ni, kan det växa bort eller kommer det att behövas en operation?

”Vadå bråck? Jag har inte sett något”, säger valpen.

Härligt steg. Skönt självförtroende!

Här syns navelbråcket igen.

Efter en massa lek är det skönt att somna, med brorsan som kudde.

10 thoughts on “Jag trodde tummen skulle lossna

  1. Jag tror nog att det där bråcket kommer att behöva en operation. Redan vid 6 veckor kan dom operera bråck… Uppfödaren borde göra det innan leverans tycker jag. Eller sä nka priset på valpen med ngn tusenlapp. Operationen går ej på försäkring + att hundar med navelbråck ej ska användas i avel. Så den chansen kan du ju inte utnyttja på hunden heller.. Jag tycker du ska ta en av dom friska.. Du som är så duktig med jyckarna gör ju att chansen att ngn skulle vilja användas just din hane är stor men som sagt med bråck valpen finns ej den möjligheten.
    Mvh / Jenny

    • Tack för din kommentar Jenny! Jo, det verkar som om det behövs en op. Känns lite drygt. Har försökt välja någon av de andra, de är också bra, men den här Bråckisen är bäst … =) Dessutom är de andra tingade ordentligt nu, och jag ligger först på tredje plats i att få välja. Så jag tror att om jag inte vill ha bråckisen blir det ingen … och han ÄR ju skitbra … så det känns ohult att vänta …
      Gissa om jag har funderat, och gör det än. Men tänker att jag har meriterat hanhundar förr, och då prioriterat bruks, räddning, lydnad. Ingen tikägare har ringt. Jag har inte haft nog med utställningsmeriter. Det är visst det enda som räknas för de flesta i alla fall … och den här vorstehn kommer jag inte att springa på utställningar med så mycket heller. Bara de som krävs för att få ut ev jaktmeriter.

  2. Ja det verkar nog som du bestämt dig…eller han har bestämt sig för er kanske.
    Var ett rejält bråck. Ska du ha honom borde du få betala mindre för honom, det är normalt att uppfödare gör så. Ett sådant här stort bråck måste opereras men bör inte opereras nu. Valpar är känsliga för narkosen och kan inte klara det. Be vetrinär bedöma det.
    Ingen avel men det kanske inte gör något , du kommer säkert få en kanonjakthund ändå

    • Tack Majsan. Vi får se hur uppfödaren ”delar” ut valparna. Får jag han med bråcket går det jättebra, men som sagt – då borde priset bli lägre. OM jag får honom planerar jag att operera honom kring jul, så man kan vara hemma och bevaka tratt och stygn och annat.

    • Hej Alexandra. Kul att du hittat hit! Låna bilden du och länka gärna som du sa. Vill du länka direkt till ett inlägg kan du ta det med rubriken ”Inte ville väl jag ha den handikappade valpen”. Där förklarar jag varför jag väljer honom, trots bråcket. =) Idag är det opererat och helt borta.

      • Hej igen
        Ska hålla utkik efter inlägget, det blir intressant läsning. Det blev ju en del debatt efter mittinlägg i bloggen och på fejjan – om det här med bråck och dess ev farlighet/lämplighet.
        Roligt att du gillar bloggen. Kul att du också jagar. Ännu har det inte blivit så mycket jagande för min del, det blev älgjakt i höstas, men nu i vår hoppas jag få följa en kompis på bäverjakt – plus att jag vill jaga med min vorsteh, som ännu bara är sex-sju månader, till hösten. Kör du grytjakt med cairnterriern? Och kopov … är det björnjakt eller är det mer som en stövare?

  3. Hej!

    Min cairn driver med skall och håller i 5-10 min vilket är toppen för jakter i Sörmland där dreven är korta. Kopoven (10 mån) ska ställa vildsvin men vi har hittills bara haft henne på andra jakter men i juni ska hon få gå in i hägn, ska bli så spännande!

    Ska genast kolla in diskussionen.

    Allt gott!

    • Jaså, cool cairn! 🙂 och kul att ni snart får testa kopoven på vildsvin. Det verkar nästan lite väl spännande att jaga vildsvin med hund, tycker jag, men det är väl för att jag kan så lite om dem. Vi har ju inte vildsvin här uppe …

Kommentera

