Så var älgbössan inskjuten

Mitt skjutläger fortsätter. Målet är 100 torranläggningar per dag samt minst 25 skott på lerduvebanan. Redan andra dagen märkte jag stor skillnad. Ögat (och hjärnan) hade fått en tydligare bild över hur det ska se ut när man trycker av. Så jag fick träff på typ 8 av 10 duvor. De jag missade kände jag att jag slarvat eller gjort något annat fel.

Leif hjälper till med inskjutningen av min älgbössa.

Leif hjälper till med inskjutningen av min älgbössa.

Dessutom har jag fått hjälp att skjuta in min älgbössa, min Tikka 6,5. Skyttekunnige Leif Schmidt har hjälpt mig att byta till ett lägre fäste till kikarsiktet så jag förhoppningsvis slipper får fler bulor i pannan när jag blir lite hetsig på skjutbanan – som det blev här.

Och när man pillat med kikarsiktet behöver förstås bössan skjutas in igen så man vet att den går dit man siktar. Så det gjorde vi häromdagen. Vi riggade bössan i en fast ställning, tog loss slutstycket och kikade genom pipan där kulan ska gå. När vi kunde se skjuttavlan, som nu var på cirka 25 meters håll, riktade vi kikarsiktet så det låg ”mitt i prick” också. Sedan sköt Leif ett par skott. Det visade sig behöva ”rattas” lite till, men snart funkade det.

Efter det var det dags för mig att skjuta på 80 meter. Min första tavla med övningsammunition såg ut så här:

Så här såg första tavlan på 80 meter ut.

Så här såg första tavlan på 80 meter ut.

Och sedan ”rattade” vi lite till för att ligga några centimeter över på 80 meter, så att man ligger mitt i prick på 150 meter. Så här såg min tavla ut när jag sköt sista kontrollskottet med riktig jaktammunition.

Några centimeter över på 80 meter. Blir förhoppningsvis perfekt på 150 meter.

Några centimeter över på 80 meter. Blir förhoppningsvis perfekt på 150 meter.

Skönt att veta inför att vi ska skjuta med älgjaktlaget den 16 augusti. Då hänger det liksom bara på att jag gör det jag ska så  … =)

Sedan lekte vi en stund på hagelbanan.

Sedan lekte vi en stund på hagelbanan.

Efter att vi blivit klara med älgbössan kunde vi gå vidare till hagelbanan och leka lite. Min Classic halvautomatbössa fortsätter att jävlas när den ska spotta ut övningsammunitionen. Det är för klen laddning i hagelskotten – tycker bössan. När jag testade ”riktig” ammunition Wetland stålhagel med 28 grams laddning gick det bra. Så i skarp jakt kommer den antagligen att funka. Men det är ju roligt, och bra, att öva lite före – eller hur?

Jag drömmer ju om en Benelli halvautomat. Kostar kring 15 000 kronor. Inte småpengar i min värld. Men snart ändå värt tror jag. För man blir ju inte så jättemunter när det bara går att ladda ett skott i taget annars blir det bara tjorv. Eller vad säger ni?

 

 

9 tankar om “Så var älgbössan inskjuten

  1. Köp en benelli Susanne, du är värd det;)
    Finns inget värre än att bössan ska strula:(
    Vem vet hur länge classicbössan fungerar med jaktammo??
    15k är helt klart mycket pengar men du behöver aldrig köpa en hagelbössa igen:)
    Vill du provskjuta min så hojta bara till;)
    Jag huserar också på skjutbanan i Bureå plus att jag kan visa dig hur man plockar ner bössan för rengöring vilket är sjukligt lätt;)

  2. Nu har det kommit en ny hagelpatron på marknaden: Sellier och Bellot, tjekist ammunition: 28 gram bly, finns i både i skeet och trapp, för husbehov – skytte rekommenderar jag trapp – ammunitionen. Classic är agent för denna ammunition. 200 skott per låda, pris: 450:- kr. Borde underlätta omladdningen på hagel halvautomater, typ den som Susanne ha. Har dock ej testad denna ammunition själv, rekommenderar ett snack med er lokala vapenhandlare och begär att få testa denna ammunition, ni som eventuellt ha samma bekymmer som Susanne har med sin halvautomat. Tänk bara på en liten detalj: Övningsskytte med blyhagel är inte tillåtet enligt SNV anvisningar. Hur skall då alla dom göra som har vapen av lite äldre årgång och som inte varken är lämpliga eller godkända för alternativa hagel läs stålhagel, men gärna vill träna inför jakten, men vars vapen inte klara av 24 gr.
    som är ett för sportskytte framtaget hagelvikt och som gäller vid all sportskytte – tävlingskytte?
    Vid jaktstig-skytte respektive jägarexamen är dock blyhagel dels lovligt dels föreskrivet!! Vad gäller för träning av jaktstigs-skytt? Nu har ni nog fått nånting att funderar över:-)…..

  3. Hej Susanne
    Tänkte bara informera om att i morgon är det skeet-skytte i bureå kl 18 om du är intresserad.
    Jag tar med Benellin om du skulle dyka upp och är sugen på att prova att skjuta med den:)

    • Tack snälla! Jag får se om jag får en lucka, det ser lite tajt ut, men annars får ni ha så roligt ändå! Har också fått provskjuta nyligen med en annan Benelli. Kändes bra – förstås! Men min Classic känns också bra, den är ju helt kapad och anpassad efter mig nu. Men den som lever får se. Tackar igen för ditt erbjudande.

  4. Enträgen vinner! Snart får du ha kurs med mig! 🙂 Klart att du ska ha en Benelli! Jag oxå om jag tänker efter! 😉 Kramen!

Lämna en kommentar