Knöt fast lerduvekastaren i skon

Torrträning är också viktigt. Upp och ned med bössan tills det sitter i ryggmärgen.

Torrträning är också viktigt. Upp och ned med bössan tills det sitter i ryggmärgen.

Drog iväg till skjutbanan häromdagen. Tog med mig hagelbössan, min Classic halvautomat, för att se var vi stod i vår relation. Innan vintern kom hade vi, efter kapning av kolven, hunnit bli rätt goda vänner. Men nu?

Jag riggade lerduvekastaren och knöt fast snöret i min vänstra sko. Sedan la jag dit en duva, gjorde mig redo och skickade iväg duvan genom att rycka med foten. Första blev en miss. Sen några träffar. Och så några missar igen. Tillräckligt många för att jag började surna till. Vad sjutton gjorde jag för fel?

Lerduvekastaren är redo för avfyrning.

Lerduvekastaren är redo för avfyrning.

Hade jag haft en kunnig vän med mig hade den antagligen sett vad jag gjorde fel på en gång. Men när man ska räkna ut det själv tar det längre tid. Till slut bestämde jag mig för att jag nog sköt för lågt, under duvan. Så nästa gång siktade jag ordentligt, såg till att duvan var precis, snävt, ovanför kornet när jag sköt. Duvan pulveriserades! Och jag var så mallig.

Sedan sköt jag några duvor till. Mestadels träffar. Någon enstaka miss som jag lätt kunde bortförklara =) Skönt. Hoppas jag hinner träna en eller ett par gånger till innan vi är i slutet av maj. För då ska jag, och cirka sju personer till, gå en flyktskyttekurs för erfarne skytteinstruktören Leif Schmidt. Det kommer att bli intressant!

5 tankar om “Knöt fast lerduvekastaren i skon

  1. Grattis!!!! Första steget till lyckade träffar är en noggrann självanalys av hur man hade pipans mynning i förhållande till målet! Inte så lätt i början men med lite träning lär man sig att liksom att ”se genom skottet” och därigenom ser sina misstag vid bommar! Sedan kan det också vara att du är lite ringrostigt efter vintern, kanske även lite brister i anläggningen så här i början på säsongen,men det kommer vi nog att rätta till per den 29/5.

    • Tack Leif! Jo, nog kände jag mig lite ringrostig. Även bössan tror jag 😉 men nu ska vi tjuvträna någon extra gång innan kursen så vi är lite samspelta.

  2. Låter som en spännande kurs Susanne! 🙂 Bra att du tränar på! Själv håller jag också nästan alltid för lågt inför varje övningsskyttesäsong…man är också mer ivrig inledningsvis! Vi måste ha en skyttedejt någon dag! 🙂

Lämna en kommentar